Werktuigbouwkunde spreekt tot de verbeelding

Tijdens de voorlichtingsdagen van afgelopen vrijdag en zaterdag was het weer tijd om indruk te maken op vwo-scholieren. Bij werktuigbouwkunde lukt dat goed dit jaar.

Het aantal vooraanmeldingen ziet er florissant uit voor werktuigbouwkunde: een plus van negentig procent ten opzichte van april vorig jaar. Thijs Mandersloot, commissaris voorlichting van studievereniging Gezelschap Leeghwater, vindt het moeilijk om een duidelijke oorzaak aan te wijzen. ,,Misschien komt het wel door de Nuna-zonnewagen. Veel werktuigbouwers hebben daaraan meegewerkt. Scholieren zien daardoor hoe gaaf onze opleiding is.”

Ook tijdens de voorlichtingsdagen kon werktuigbouwkunde veel tot de verbeelding sprekende technieken laten zien. Robots, een raceauto; de hoofdzakelijk vierde- en vijfdeklassers vonden het allemaal geweldig interessant. Ook de medische instrumenten voor kijkoperaties wisten de scholieren zeer te boeien.

Paul Breedveld van Man-machine Systems & Control die de werktuigen demonstreerde, denkt dat de populariteit te danken is aan de verbeterde presentatie van de opleiding. ,,We hebben een gebouw met veel meer uitstraling dan vroeger. Er wordt heel veel werk van de voorlichting gemaakt. Daarnaast proberen we dingen te laten zien die goed uit te leggen zijn.” Tweedejaars student Elsbeth Geurkens denkt dat het ook scheelt dat tegenwoordig veel studenten aan het woord worden gelaten. ,,Dat komt veel beter over dan wanneer een professor komt uitleggen waarom je werktuigbouwkunde moet gaan studeren.”

De scholieren zelf noemen de breedte van de opleiding, de mogelijkheden achteraf en de praktische toepasbaarheid als positieve kanten van werktuigbouwkunde. Docent Wim Thijs ziet

dit niet als oorzaak van de stijgende populariteit. ,,De inhoud van de opleiding is al jaren min of meer hetzelfde.” Waar het wel aan zou kunnen liggen? ,,We weten het niet. Maar ik zie wel een enorm enthousiasme onder studenten en docenten als ze vertellen over hun vakgebied. En enthousiasme is besmettelijk.” (RK)