Werktuigbouw wil actie om scholieren te werven

De faculteit Werktuigbouw en Maritieme Techniek bereidt een campagne voor om meer scholieren te trekken. Volgens decaan prof.ir. J. Klein Woud zijn de vooraanmeldingscijfers, die duiden op een daling van de instroom met 33 procent, aanleiding om actie te ondernemen.

br />
Vorig jaar lieten de eerste cijfers nog een stijging van 29 procent werktuigbouwers zien, maar dat percentage liep uiteindelijk terug tot vier procent. Werktuigbouw probeert al enige jaren de aanwas van nieuwe studenten te vergroten.

Technische Natuurkunde, ook een ‘daler’, onderneemt nog geen actie. Voorlichtingsfunctionaris J.M.W. van Middelkoop-Hoek wil eerst de meeloopdagen voor scholieren afwachten. ,,Die hebben begin februari plaats. Er nemen een kleine veertig scholieren aan deel en daar kunnen nog aanmeldingen uit volgen.” De faculteit heeft nu 29 aanmeldingen minder dan vorig jaar in januari, wat een verlies van 31 procent zou betekenen.

Informatica komt nu nog als grote winnaar uit de bus (plus 29 procent) maar volgens de faculteit is het nog te vroeg om te juichen. Vorig jaar wezen de vooraanmeldingen ook op zo’n fikse stijging, maar de instroom bleef gelijk.

Voor Technische Wiskunde, onderdeel van dezelfde faculteit, ziet het er minder goed uit: min 20 procent. Vorig jaar januari was dat min 24 procent. Volgens voorlichtingsadviseur ir. J.A.M. Geers is de faculteit Technische Wiskunde en Informatica al enige jaren bezig met wervingsacties: ,,De docenten van de drie technische universiteiten willen een lespakket ontwikkelen dat op het vwo gebruikt kan worden. Op die manier is er een betere link met technische wiskunde.” Voor informatica is dat moeilijker, want dit is geen vwo-vak.

Voor de derde achtereenvolgende maal heeft de TU minder voor-inschrijvingen dan het jaar ervoor: een totale daling zestien procent. Maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken, zegt W. Heeringa, statisticus van de TU. Vorig jaar zag het er in januari ook slecht uit, maar bleek het uiteindelijke aantal inschrijvingen met ‘slechts’ drie procent gedaald. ,,Scholieren hoeven zich sinds drie jaar niet meer voor 1 december aan te melden. Door de strengere studiefinancieringsmaatregelen bedenken zij zich nu waarschijnlijk langer”, aldus Heeringa.
(K.S.)
Vooraanmeldingen