Werktuigbouw moet meer studenten trekken

Het lage studierendement en het dalende aantal studenten zijn de zorgenkindjes van de opleiding werktuigbouwkunde, vindt de visitatiecommissie.

/strong>

De opleiding werktuigbouwkunde moet onderzoeken waarom zo veel studenten afvallen. Van alle eerstejaars studenten behaalt slechts de helft uiteindelijk het diploma. ,,Van de afvallers weten we niet of ze dat om juiste redenen doen, misschien zijn ze wel slecht voorgelicht”, zegt commissievoorzitter prof.dr.ir. J.A. van der Bliek van de Universiteit Twente. De visitatiecommissie bezocht de opleiding afgelopen donderdag en vrijdag.

Om meer studenten te trekken stelt de visitatiecommissie voor een imagocampagne te beginnen. Van der Bliek: ,,Het aantal inschrijvingen is in de afgelopen tien jaar gehalveerd.” Omdat het probleem volgens hem van ‘nationaal belang’ is, moet de campagne samen Twente en Eindhoven gevoerd worden.

De visitatiecommissie vindt het verder onder de maat dat slechts 25 procent van de studenten in één jaar de propedeuse haalt. Opleidingsdirecteur dr.ir. S.A. Miedema van Werktuigbouwkunde relativeert die kritiek. Voorheen lag het studierendement volgens hem slechts op 12 procent. Miedema: ,,Om de hoge uitval tegen te gaan, hebben we in 1997 projectonderwijs ingevoerd.”

De studie is naar het oordeel van de commissie niet te moeilijk, ook al is de gemiddelde studieduur momenteel zesenhalf jaar. ,,Uit onderzoek blijkt dat studenten minder lang studeren dan de geplande studielast”, zegt commissievoorzitter Van der Bliek. Volgens hem kunnen studenten de studie dan ook binnen de gestelde tijd afronden.