Werkloosheid treft academici en hboers

Het aantal werkloze hbo’ers en wo’ers is in juli fors toegenomen. Ten opzichte van de maand juni stegen de aantallen niet-werkende werkzoekenden onder hen met 4,8 en 3,4 procent.

/strong>

Dat blijkt uit verse cijfers van het CWI, het landelijk bureau voor arbeidsbemiddeling. De ‘Nieuwsflits Arbeidsmarkt juli 2003’ haalt het optimistische beeld onderuit dat recent was opgeroepen op basis van onderzoeken door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) in Maastricht.

Volgens de CWI-cijfers is de werkloosheid onder hbo’ers in juli het sterkst gestegen van alle opleidingscategorieën. Gemiddeld kwamen er in juli 2,2 procent bij. Ten opzichte van een jaar geleden steeg het aantal werkzoekende hbo’ers zelfs met 33 procent (gemiddeld 22,3 procent). Bij degenen met een universitair diploma bedroeg de stijging 25,1 procent.

De ‘WO-Monitor’, in opdracht van universiteitenvereniging Vsnu, gaf een rooskleurig beeld van de arbeidsmarktsituatie in 2000 en 2001. De ‘HBO-Monitor’ (voor de Hbo-raad) benaderde eind 2002 ruim 41.000 afgestudeerden. Beide rapporten signaleerden weliswaar het begin van de recessie, maar constateerden nog een tekort aan academici en hbo’ers op de arbeidsmarkt.

In een reactie op de CWI-cijfers zegt een woordvoerdster van de Vsnu, dat de ontwikkeling zeker in de gaten gehouden moet worden. ,,Mocht deze stijging doorzetten, dan is dat verontrustend.”

De tekst van de HBO-Monitor, die net is verschenen, staat ook nogal haaks op de nieuwe cijfers: ,,Door het tekort aan hbo’ers op de arbeidsmarkt hebben hbo-afgestudeerden ondanks de terugvallende economische groei nog steeds een grote kans op werk, een hoge mate van werkzekerheid en sluit hun werk onverminderd vaak aan bij hun opleiding.” Het kan verkeren. (OvB/HOP)