‘Werkdruk omlaag door efficiency’

Onderwijs, onderzoek, acquisitie en projectbeheer kunnen efficiënter, vindt de ondernemingsraad. Dat moet de kwaliteit waarborgen nu het wetenschappelijk personeel steeds meer taken krijgt.

De werkdruk bij het wetenschappelijk personeel is hoog en zal de komende jaren verder toenemen, maakt de ondernemingsraad (or) op uit een eigen analyse van TU-statistieken. Onderwijs, onderzoek, acquisitie en projectbeheer moeten daarom efficiënter, vindt de or.

Ze bestudeerde statistieken van de ontwikkeling van aantallen studenten, promovendi, en de omvang van het wetenschappelijk personeel (wp). Daarbij blijkt dat het aantal studenten en promovendi harder is gestegen dan de wetenschappelijke staf. Daar komt bij dat de TU bezuinigt op student-assistenten. ‘Dit is opvallend, omdat zij juist een grote rol spelen bij het begeleiden van practica en projecten’, schrijft de or in een advies aan het college van bestuur (cvb).

De or signaleert ook andere oorzaken van de toegenomen werkdruk. Zo zijn op een aantal faculteiten docenten als tutor aangesteld met het oog op het bindend studieadvies en kost het extra tijd om een vak in het Engels aan te bieden. De or stelt verder dat van het wp steeds meer scholing wordt geëist. Het moet bijvoorbeeld een basiskwalificatie onderwijs halen en eventueel een cursus Engelse taalvaardigheid volgen.

Daarbij moet het wp al zijn relevantie informatie op Blackboard plaatsen, digitaal onderwijsmateriaal ontwikkelen en ict in het onderwijs leren gebruiken. Ook moet de wetenschappelijke staf cijfers zelf invoeren in Osiris, en heeft de invoering van een centrale collegezalenpool tot gevolg dat docenten op verschillende locaties onderwijs moet geven en dus meer reistijd hebben.
Verder moet steeds meer onderzoek gefinancierd worden uit de tweede en de derde geldstroom. Daarvoor moet wetenschappelijk personeel voorstellen schrijven, acquisitie doen en tijdschrijven. En dat alles met minder ondersteunend personeel dan voor de reorganisatie OOD uit 2005.

Daar komt de herijking nog eens overheen. “Een deel van de wp-staf zal niet worden vervangen. Het is niet aannemelijk dat al hun taken ook vervallen. Dit betekent dat de overgebleven taken door het zittend personeel gedaan moeten worden”, schrijft de or.  De ondernemingsraad pleit in haar advies niet voor meer wp, maar wel voor efficiënter werken. Ze vindt onder meer dat extra geïnvesteerd moet worden in digitalisering van het onderwijsmateriaal en dat digitale hulpmiddelen zoveel mogelijk samen met andere technische universiteiten ontwikkeld moeten worden. Ook het schrappen van keuzevakken verlaagt de werkdruk, vindt de or, net als het cvb. Dat schrappen moet volgens de or niet alleen gebeuren op basis van aantallen inschrijvingen, maar ook op basis van andere eisen als efficiency en actualiteit, om wp-staf niet te demotiveren.

De or adviseert verder om promovendi masterstudenten te laten begeleiden. En wp-ers moeten beter geschoold worden ‘in het efficiënt beheren van onderzoeksprojecten’. Ook moet worden onderzocht of ‘de kosten van penvoerderschap van bijvoorbeeld EU-projecten wel opwegen tegen de baten’. “Op basis van dit onderzoek moet de TU Delft prioriteiten stellen”, aldus de or. Rector Luyben zegt eerst te willen nadenken en overleggen voordat hij reageert.

Collegelid Paul Rullmann sprak vorige week in de studentenraadsvergadering nog zijn spijt uit over het besluit van AAG. “Heel jammer, omdat ik de invloed van AAG en ook van Het Principe zeker niet als gering beschouw. Met twee zetels fungeer je als hefboom. Ik heb de indruk dat AAG haar rol goed spelt. Het is jammer als we naar een eenpartijstelsel gaan. In landen die dat hebben, ga ik liever niet op vakantie. Ik ga graag met jullie in overleg.”
Dat laatste is dus dinsdag gebeurd, maar de insteek van AAG was een heel andere dan die van Rullmann. AAG-voorzitter Mark Bosschaart: “Onze beslissing is definitief. We hebben alleen nog gepraat over de toekomst van de studentenraadsverkiezingen.”

Het is niet voor het eerst dat AAG niet meedoet aan de verkiezingen omdat ze over te weinig mensen beschikt. Ook in 2008 was dit het geval. Andere studenten sprongen toen onder de naam Het Principe in het opengevallen gat.
Het college van bestuur hoopt dat er ook nu andere studenten zullen opstaan, omdat het vindt dat er voor een goede inspraak meer partijen nodig zijn. Collegesecretaris Hans Krul wijst er met klem op dat iedere student tot 1 april een lijst kan indienen.

Volgens Krul is er nu ook een scenario denkbaar waarin er geen verkiezingen zijn in mei: als alleen Oras een lijst indient, met tien of minder kandidaten. Aangezien er tien zetels zijn in de studentenraad hebben studenten dan immers niets te kiezen.
Overigens verwacht AAG niet dat ze volgend jaar weer wel meedoet aan de verkiezingen.