Werk bouwkunde studenten op expositie over groeiverslaving

Een door drie bouwkundestudenten bedacht artistiek concept is vanaf vrijdag te zien in de tentoonstelling If things grow wrong in het Leidse museum De Lakenhal.

De selectie van ’Doosmens’ betekende een zomer in het atelier: alles aan ‘Doosmens’ hebben Bernaerts, Heath en (niet op de foto) Al-Hamdany zelf gemaakt. (Foto: Uncultured).

Ze hoorden van een Rotterdams filmevenement. Weliswaar kwam de deadline daarvan te vroeg, maar het motiveerde op zoek te gaan naar andere culturele open calls – oproepen om mee te doen. Zoals die van het Leidse museum De Lakenhal, met de vraag naar vooruitstrevende, logische of juiste vreemde oplossingen voor de hardnekkige zucht naar sneller, groter en méér – ofwel de maatschappelijke groeiverslaving.

Opvallen
Ze ontwikkelden een concept en zonden het in. Torenhoge verwachtingen hadden ze niet, zeker niet toen de jury berichtte dat de selectie was uitgesteld vanwege het overdonderende aantal inzendingen. Hun allereerste artistieke project samen zou vast niet meteen opvallen. Toch?

Dat deed het dus wél. Uit meer dan vijfhonderd inzendingen pikte de jury hun concept ‘Doosmens’ eruit (zie video). Samen met nog veertien andere werken vormt het de expositie If things go wrong, die vanaf vrijdag 15 oktober in het Leidse museum te zien is.

In eigen tempo
Wie benieuwd is naar deze artistieke visie van de drie bouwkundestudenten: de expositie is tot 20 februari 2022 te zien in De Lakenhal. Ook online biedt het museum inspiratie om groeiverslavingen te lijf te gaan, inclusief een geestige If things go wrong Spotify-playlist. Hoe het daarna verder gaat voor de studenten, die zich inmiddels onder de noemer uncultured presenteren aan de buitenwereld? Bernaerts weet het nog niet precies. “We doen in ieder geval ons best de valkuil te vermijden die we zelf aankaarten. De zomer was best hectisch, met de realisatie van ‘Doosmens’, en we zijn nu weer allemaal bezig met onze studie. We doen nu alles in ons eigen tempo; we willen niet te veel druk gaan voelen.”

Marieke Enter / Nieuwsredacteur