Wereldprimeur Forze Dreamteam

TU Delft Dreamteam Forze zorgde zondag 6 augustus voor een wereldprimeur tijdens de Gamma Racing Days op het TT parcours in Assen.

Voor het eerst ging op het racecircuit in Assen een elektrische waterstofauto de strijd aan met auto’s die op fossiele brandstof rijden. En voor het eerst deed een studententeam mee. In dit geval met de Forze VII, die een topsnelheid kan halen van 210 kilometer per uur. De raceauto haalde een op twee na snelste rondetijd van 1.57 minuten en 288-duizendste van een seconde. “Desondanks zijn we niet bij de eerste drie geëindigd”, zegt Tinie Lam van het Dreamteam.

Geen klassering

De studenten deden niet mee aan het klassement, omdat ze alleen op zondag reden en niet ook op zaterdag. Een van de redenen daarvoor was een praktische: een race duurt 45 minuten en er staat geen waterstoftankstation bij het circuit. Bovendien wilden de studenten zeker weten dat ze op zondag konden racen voor familieleden en sponsoren. “We waren er om te laten zien dat racen op waterstof kan. We wilden mensen inspireren met deze techniek.”

Waterstoftechniek

Hoewel de Forze niet op accu’s rijdt, gaat het wel om een volledig elektrisch voertuig. Samen met zuurstof uit de lucht wordt waterstof door een brandstofcel omgezet in water en elektriciteit. De elektriciteit gaat naar de elektromotoren en het water verdwijnt in de uitlaat. TU-studenten bouwen al tien jaar aan dergelijke waterstofvoertuigen.

Moeizame start

Het studententeam is tevreden over de geleverde prestaties van de zevende versie van de Forze. “Ondanks een moeizame start konden we ons snel herpakken en zijn we gefinisht”, zegt Lam. “We hebben moeiteloos de verplichte pitstop gedaan, waarbij we van coureur wisselden.”

Door een verplichte pitstop konden coureurs Jan Bot (links) en Leo van der Eijk (rechts) beiden meedoen. Op hun schouders: chief engineer Joost Berendsen. (Foto: ©worcflow 2017)

Harder koelen

Wat de studenten dit weekend hebben geleerd is onder meer dat benzineauto’s veel warmte creëren door hun uitlaatdampen, waardoor de prestaties van de Forze VII zijn beïnvloed. “Bij onze auto is een optimale temperatuur nodig en dus moest de koeling harder om op temperatuur te blijven”, aldus Lam. “Met onze rondetijden denken we dat we met enkele verbeteringen volgend jaar een podiumplek kunnen bemachtigen.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl