Studentenleven

Weinig kans op extra compensatie ‘pechstudenten’

De Tweede Kamer wil uitwonende studenten verder voor de inflatie tegemoetkomen dan minister Dijkgraaf aanvankelijk wilde. Toch deed hij een toezegging.

De Tweede Kamer debatteerde woensdag over internationalisering en tegemoetkoming van pechstudenten. (Foto: Michael Fousert via Unsplash)

Dutch only

De nieuwe basisbeurs voor uitwonende studenten wordt volgend collegejaar tijdelijk verhoogd met 165 euro, vanwege de torenhoge inflatie. Regeringspartijen CDA en D66 vinden dat niet genoeg en willen dat de inflatievergoeding niet voor één maar voor drie jaar gaat gelden. Het voorstel kon op brede steun rekenen. Minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gaat kijken wat hij kan doen, beloofde hij donderdag tijdens het eerste begrotingsdebat van minister Dijkgraaf met de Tweede Kamer.

Op andere punten kwam hij niet of nauwelijks in beweging. Extra compensatie voor studenten van het leenstelsel, waar Kamerlid Habtamu de Hoop (PvdA) opnieuw een lans voor brak? Komt er niet. “Ik voel mij door het coalitieakkoord gebonden aan die 1 miljard”, herhaalde hij. “Ik snap dat dat een harde boodschap is.”

Rente

Ook de stijgende rente op studieschulden zal hij niet tegenhouden, al morrelden enkele oppositiepartijen aan dat standpunt. Laurens Dassen (Volt) wilde weten of studenten van het leenstelsel misschien voor een déél van hun schuld 0 procent rente kunnen betalen, namelijk voor het deel dat ze aan basisbeurs zijn misgelopen.

Dijkgraaf wilde er niets van weten. Minder rente heffen zal op termijn de studiefinanciering uithollen, stelde hij, en sommige dingen zijn nu eenmaal zo: “We gaan met ons hele land in een nieuwe economische realiteit leven, met inflatie.”

Stephan van Baarle (Denk) vond dat laatste een vreemd argument. Je moet een basisvoorziening als onderwijs niet relateren aan een ‘economische realiteit’, vond hij. Ook Peter Kwint (SP) keek ervan op. Volgens hem is het juist de taak van politici om de economische realiteit vorm te geven.

Wat betreft de rente voor oud-studenten heeft Dijkgraaf de steun van de regeringspartijen, dus zal hij niet in de problemen komen.

HOP, Pvt en BB/ Delta

HOP Hoger Onderwijs Persbureau