Opinie

Weinig hoop op kamergarantie

Zoals de kaarten er nu bijliggen, maakt het plan voor een kamergarantie voor eerstejaars weinig kans.Volgende week valt de definitieve beslissing of de kamergarantie dit jaar zal doorgaan.

,,Het plan is op een aantal punten slecht onderbouwd”, vindt Frank Heere van de Aag. En ook Gerco Steenbergen van de Oras zegt dat het plan op deze manier niet als een bedrijfsplan gezien kan worden. Punt van kritiek onder de studentenpartijen is vooral dat de Duwo zoveel premies wil betalen aan particulieren voor het verhuren van een kamer aan eerstejaars. Daarvoor heeft de Duwo in haar plan drie ton uitgetrokken op een totale begroting van zeven ton. Volgens Steenbergen heeft de TU maximaal twee ton over voor de kamergarantie.

Alle betrokkenen zijn het erover eens dat het idee van de kamergarantie goed is. Natuurlijk willen we alle eerstejaars graag garanderen dat ze een kamer in Delft kunnen krijgen. In het Duwo-plan wordt geprobeerd zestienhonderd eerstejaars aan een kamer te helpen. Hierbij gaat het voornamelijk om tijdelijke woonruimte bij particulieren. Dit plan is ter bespreking aangeboden aan de TU.

De TU was toch op een aantal punten blijkbaar niet al te positief over het plan. Van Benschop’s commentaar op die bespreking: ,,We zullen het advies van de TU heel kritisch bekijken. Wij hebben dit plan voor vijfennegentig procent geschreven en nu mogen we ook wel eens van andere partijen inzet verwachten.” De Duwo hoopt in de studentenraad brede steun te krijgen vanuit de TU-gemeenschap, maar de reacties van de studentenpartijen geven weinig hoop.

De studentenraad en ook de VSSD hameren vooral op een kamerbalie. Deze balie komt ook voor in het plan van de Duwo. De bedoeling van de balie is dat daar centraal alle kamers die te huur zijn worden verzameld. De studenten willen dat er ook geïnventariseerd wordt welke kamers erbij komen en welke verhuurd worden. Op deze manier is het mogelijk erachter te komen hoe groot het kamerprobleem in Delft daadwerkelijk is.

Volgens de VSSD gaat het namelijk om maar honderd à tweehonderd eerstejaars die graag een kamer zouden willen maar hem nog niet meteen vinden. Volgens de studenten is het dan onzinnig zoveel geld aan extra kamers uit te geven. Dan zien ze liever dat de TU kamers goedkoper maakt.

,,Als we net als in Enschede of Wageningen kamers over hadden konden we inderdaad makkelijk en goedkoop een kamergarantie geven”, meent Heere. Maar aangezien de situatie hier in Delft nou eenmaal anders is lijkt het hem verstandiger een jaartje af te wachten. ,,Voor de pr is de kamergarantie natuurlijk wel leuk, maar bijna elke stad wil hem invoeren dus wat het effect gaat zijn is nog maar de vraag.”

Daar zit de Duwo dan met haar plan. Volgens de Duwo ‘hartstikke creatief’, maar volgens de studenten ‘nodeloos ingewikkeld’ en ‘slecht onderbouwd’. Misschien volgend jaardan maar.

Volgende week valt de definitieve beslissing of de kamergarantie dit jaar zal doorgaan. Op dit moment ziet het er in ieder geval niet naar uit. Of zoals Duwo-directeur van Benschop het zegt: ,,De woongarantie is op dit moment als een auto zonder gaspedaal. Je hebt bijna alle onderdelen maar toch rijdt de auto niet.”