Weg vrij voor collegegeldvrij besturen

Fulltime studentbestuurders hoeven straks geen collegegeld meer te betalen, volgens een nieuwe wet. Instellingen hoeven daar niet in mee te gaan, maar de TU doet dat waarschijnlijk wel.

Eindelijk lukte het VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas en D66-kamerlid Boris van der Ham dinsdag om hun voorstel ‘collegegeldvrij besturen’ door het parlement te loodsen. Fulltime studentbestuurders mogen zich straks uitschrijven bij hun hogeschool of universiteit als ze een bestuursjaar doen.

Het voordeel is dat ze dan geen collegegeld hoeven betalen en minder snel een langstudeerboete krijgen. Doordat ze via een contract verbonden blijven aan hun instelling, kunnen ze wel aanspraak maken op een bestuursbeurs uit het profileringsfonds (RAS-maanden in TU-jargon) van hun instelling en hoeven ze hun studentenwoning niet te verlaten.

De vraag is of studentbestuurders beter af zijn met de regeling. Doordat ze officieel geen student meer zijn, hebben ze geen recht op een ov-studentenkaart en kunnen ze niet lenen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. Daarbij komt dat er geen bindende afspraken zijn gemaakt over de hoogte van de bestuursbeurzen.

Bovendien hoeven hogescholen en universiteiten het ‘collegegeldvrij besturen’ niet in te voeren; de wet laat instellingen de vrije keus. De universiteiten van Tilburg en Utrecht hebben al aangegeven ervan af te zien. Demissionair staatssecretaris Zijlstra benadrukte vorige week opnieuw dat hij geen voorstander van de regeling is.

De TU Delft heeft zich altijd positiever uitgelaten over het collegegeldvrij besturen. Collegelid Paul Rullmann liet eerder dit jaar nog tegenover de studentenraad zijn gedachten gaan over de functies die onder de nieuwe regeling zouden kunnen vallen. Hij zei te denken aan ‘intensieve bestuurlijke activiteiten als studentenraad, besturen van grote studentenverenigingen of sportverenigingen en aan studentenprojecten als de solarcar, de waterstofcart, de superbike, de luchtfiets of andere dreamhall-achtige activiteiten.’

Tevens noemde Rullmann het besturen van grote sport- of cultuurverenigingen. “Telkens zal het moeten gaan om activiteiten die de ontwikkeling van de student als ingenieur ten goede komen, én bijdragen aan het leven op en om de universiteit.”

Studentenraadsfracties Oras en Lijst Bèta reageren verheugd op het nieuws uit Den Haag. “De studentenraad zal samen met onze universiteit kijken wat er nodig is om dit initiatief vloeiend in te voeren, zodat er zo min mogelijk negatieve gevolgen zijn van het fulltime inzetten voor de studentengemeenschap en dat daarnaast studenten zo snel mogelijk gebruik kunnen maken van dit voorstel”, aldus Oras.