Weg met het lekkende melkpak

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paraplu nooit meer omklapt? Hoe bouw ik een computer die zelfs mijn oma kan bedienen? Dagelijkse ergenissen over apparaten vormden afgelopen zaterdag de inspiratiebron voor een megabrainstorm bij Industrieel Ontwerpen.

/strong>

Konden we slecht ontworpen producten maar voor altijd uit de wereld bannen. In een dappere poging daartoe kwamen zo’n tweehonderd studenten industrieel ontwerpen, afgestudeerden en een enkele vertegenwoordiger uit het bedrijfsleven vorige week zaterdag bijeen. De dagelijkse ergernissen waren van tevoren via e-mail en briefkaarten aangedragen door honderden consumenten.

De faculteit Industrieel Ontwerpen vierde met deze dag haar zesde lustrum. ’s Morgens werden de acht geselecteerde problemen in aparte groepjes aangepakt. Allereerst werden de problemen die zich voordoen bij het ontwerpen tegen het licht gehouden. ,,Het gaat er eigenlijk om, te ontdekken wat de achterliggende zaken zijn die bij het probleem horen”, legt Gijs Jongma uit. De student Industrieel Ontwerpen treedt vandaag op als facilitator.

Een facilitator leidt de sessies en vervult daarmee een belangrijke rol bij het brainstormen. Door de groep te prikkelen probeert hij zo veel mogelijk ideeën uit zijn brainstormers los te krijgen. Associatief denken staat daarbij centraal. Kritiek is verboden en als laatste geldt: schrik niet terug voor onorthodoxe oplossingen. ,,Vaak werkt het goed om zaken om te draaien of rare combinaties op te dringen”, vertelt Jongma. ,,Valkuil in deze eerste fase is, dat mensen te snel oplossingen willen vinden. Je moet eerst de tijd nemen om het probleem in kaart te brengen. Oplossingen komen pas in de volgende fase aan bod.”

Daan Bakermans is één van de twee organisatoren van de lustrumviering. Pas drie maanden geleden begon hij samen met Coen van Rooij aan de voorbereidingen. Al snel dook het idee voor een megabrainstorm op. ,,We zijn van af dat moment eigenlijk twee en een halve maand fulltime bezig geweest om het idee uit te werken tot een echte lustrumdag. De studie is er de laatste tijd wat bij ingeschoten”, bekent Bakermans. De keus voor een megabrainstorm als viering van een IO-lustrum is niet zo gek als het lijkt. De brainstorm is tegenwoordig een stokpaardje van de IO’er. Vroeger was dat heel anders, herinnert ir. Cathrien Ruoff zich. Zij studeerde 16 jaar geleden af bij de faculteit IO en is vandaag jurylid.
Chaotisch

,,Brainstormen hoorde indertijd nog niet bij het onderwijspakket. Tijdens mijn afstuderen raakte ik erg geïnteresseerd in manieren om ideeën te genereren. Omdat er op de TU daarover weinig kennis bestond, ben ik zelf op onderzoek gegaan. In het bedrijf waar ik afstudeerde werd wel volop van brainstormtechnieken gebruik gemaakt. Ik ben blij om te zien dat het onderwijs op dit gebied sindsdien erg is verbeterd enik vind het leuk om als jurylid vandaag zo veel mensen enthousiast met het brainstormen bezig te zien. Wel gaat het er allemaal wat chaotischer aan toe dan ik vanuit het bedrijfsleven gewend ben, maar dat is eigenlijk wel leuk.”

Philipsmedewerker Rob de Vaan is een van de mensen die vanuit het bedrijfsleven meedoet aan de sessies. Hij ziet het nut van de brainstorm wel in, ondanks het chaotische karakter. ,,Ik werk binnen het innovatiemanagement van Philips vaak met dit soort sessies. In de praktijk blijkt inderdaad dat maar één op de duizend gegenereerde ideeën ook daadwerkelijk succesvol is. Mij gaat het er om dat dát ene idee in ieder geval bij Philips terecht komt en nergens anders.”

Opvallend is de aandacht die de megabrainstorm weet te trekken van de media. Hoewel er tijdens de sessies weinig spectaculairs te zien is, lopen cameraploegen af en aan en zijn alle grote kranten aanwezig. Het was opzet om de media actief te benaderen, vertelt Daan Bakermans. ,,Maar niemand had verwacht dat de belangstelling zó overweldigend zou zijn. Door alle afspraken met de pers komen we bijna niet meer toe aan het evenement zelf.”

De grote aandacht voor de megabrainstorm is volgens dagvoorzitter en hoogleraar productontwikkeling prof.dr.ir. J.A. Buijs vooral te verklaren door het aansprekende onderwerp. ,,Iedereen heeft wel ervaring met onhandig ontworpen producten. De enigen die zich er niet om bekommeren zijn gek genoeg de fabrikanten zelf.” Hun koppigheid is Buijs al jarenlang een doorn in het oog. ,,Het grote probleem is, dat veel ontwerpers vaak voor zichzelf producten bedenken en niet voor de gebruikers.” Buijs zegt dat hij er ook vandaag alweer een aantal betrapt heeft: van die eigenwijze vertegenwoordigers van bedrijven, die beweren dat de gebruiker het product verkeerd toepast. ,,Dat kan niet. De gebruiker heeft altijd gelijk. Als hij een product niet begrijpt, is het verkeerd ontworpen. De IO’er die de gebruiker centraal zet daarentegen is waardevol voor een bedrijf.”

Met de borrel al in zicht is het om vier uur eindelijk tijd voor de climax van de dag: de megabrainstorm. Na lange inleidingen en speeches van diverse sprekers gaat de grote IO- ideeënshow draaien. Begeleid door een grote hoeveelheid stroboscopen, discolampen, glitterbollen en de steady beat van new age-trance-jungle-house komen de eerste oplossingen voor het voetlicht. Ook het toegestroomde publiek mag meedoen. De deeloplossingen worden op vellen verzameld en aangeboden aan een speciaal team, dat ze vertaalt in echte concepten.

Resultaat na een klein uurtje megastormen is een waslijn met trendy getekende productconcepten. Geen ontwerpen die je snel in de winkel verwacht. Who cares? Want zoals al eerder op de dag werd gezegd: een idee dat niet gek aandoet, heeft geen enkele vernieuwende waarde. En wie durft er nog te zeggen dat een interactieve teddybeer-gsm met praatfunctie geen markt-potential heeft?

Mega-ergernissen van de Nederlander

Lekkende lijmtubes .