Weerbaarheid in nieuw jasje

De Delftsche Studenten Weerbaarheid, de militair folkloristische divisie van het Corps, wordt in een nieuw jasje gestoken. Onder andere dankzij een donatie van het Universiteitsfonds kan het vrijwillig studentenleger de uit 1958 daterende uniformen vervangen.

br />
In totaal gaat het om 35 uniformen, die de Weerbaarheid wil bestellen. Per stuk kosten de maatpakken achttienhonderd gulden. Als alles volgens plan verloopt, gaat de order volgende week de deur uit.

Het leeuwendeel van het geld is bijeengebracht met hulp van bedrijven en oud-leden. De gift van duizend gulden van de stichting Universiteitsfonds Delft moet volgens directeur ir. J.T. Kramer gerekend worden tot de categorie ‘kleine gebaren’. ,,Steun aan de Weerbaarheid voldoet natuurlijk niet aan onze primaire doelstellingen: de bevordering van de technische wetenschappen en het technisch wetenschappelijk onderwijs. Maar ze helpen ons altijd met het regelen van parkeerplaatsen op de Markt, als wij de beste afstudeerders in het Stadhuis ontvangen. Dus vonden we dat we een gebaar terug moesten maken.”

Commissaris A. Maurits Schotte hoopt dat een aantal uniformen volgende maand al klaar is, want dan kunnen deze tijdens de Balk- en Sterrenborrel op 21 maart gepresenteerd worden op de catwalk van sociëteit Phoenix. Daarna hoeven de uniformen niet eerder uit de motteballen dan op derde dinsdag van september, als de Delftsche Weerbaarheid exerceert op Prinsjesdag. (H.O.)