Weer tegenvallers voor tram 19

De Sint Sebastiaansbrug is er inmiddels voor vervangen, maar tramlijn 19 kan voorlopig niet naar de TU-campus gaan rijden en krijgt een korter tracé.

Tramlijn 19 zal toch niet naar TU-zuid rijden. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Tramlijn 19 zal niet eerder dan het vierde kwartaal van 2022 gaan rijden. Dat is de zoveelste tegenvaller voor het project, dat in 2004 startte met een toen beoogde einddatum in 2007. Vanaf het begin was al bekend dat de trillingen die een rijdende tram veroorzaken, wetenschappelijk onderzoek van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) aan de Mekelweg kon verstoren, maar een oplossing is nog altijd niet gebouwd.

Uit een vergelijkbare situatie in Utrecht blijkt nu dat niet alleen de bovenleidingen anders moeten, maar dat ook de sporen beter geïsoleerd moeten worden. Dat heeft de Delftse wethouder Stephan Brandligt de gemeenteraad laten weten.

Korter tracé
Uit zijn brief komt nog een tegenvaller naar voren. Zou de tram eerst doorrijden tot de campus-zuid, waar naast het Reactor Instituut de faculteiten TNW , Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en bedrijventerrein Technopolis liggen, nu zal hij al stoppen bij sport- en cultuurcentrum X. Dat zou met Technopolis te maken hebben. “Hiermee blijven op campus-zuid voldoende vestigingsmogelijkheden voor bedrijven met hoogwaardig onderzoek”, schrijft de wethouder.

“De TU Delft goed kan leven met deze voorlopige oplossing”, laat een TU-woordvoerder weten. De bus naar zuid blijft immers rijden, is de redening, en op langere termijn komt daar mogelijk een alternatief’. Wethouder Bradligt schrijft daar meer over: de gemeente en de TU gaan samen op zoek naar ‘innovatieve mogelijkheden van openbaar vervoer in het licht van de rol van TU Delft-campus als living lab voor mobiliteit’.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl