Weer studentenstop bouwkunde

Bouwkunde wil met ingang van collegejaar 2018-2019 weer een numerus fixus. Volgens de faculteit is 400 eerstejaars studenten het maximum dat ze aankan.

Bouwkunde is een van de faculteiten met een numerus fixus. (Foto: TU Delft)

De TU had sinds 2011 jarenlang een numerus fixus van 450 eerstejaars studenten, maar schafte die met ingang van collegejaar 2015-2016 weer af toen dit aantal telkens niet werd gehaald. Zo kwamen er in het eerste jaar van de fixus maar 423 studenten. De invoering van de numerus fixus viel toevallig samen met een sterk dalende aantrekkelijkheid van de bouwsector.

Nu is er echter weer sprake van een forse groei in studentenaantallen. Zo hadden zich tot vorige week al 555 studenten aangemeld, van wie er nu 399 daadwerkelijk staan ingeschreven. “We gaan dik over de 400 heen en ik verwacht dat het aantal aanmeldingen volgend jaar zal toenemen”, zegt hoofd Onderwijs & Studentenzaken bij Bouwkunde Theo van Drunen. “Bouwkunde is booming.” Ook in Eindhoven neemt het aantal studenten bouwkunde toe. Vorig jaar was er sprake van 140 studenten en de teller staat nu al 218.

‘We zijn nu aan het indikken

De Delftse faculteit wil een lagere fixus dan voorheen, omdat de situatie anders is dan toen. “Er zijn nu pakweg 300 internationale studenten, 150 meer dan in 2010-2011”, zegt van Drunen. Bovendien loopt volgens hem het gebouw tegen zijn grenzen aan, omdat het nu ook onderzoeksinstituut OTB huisvest. “We zijn nu aan het indikken en kijken naar noodopvang in The Fellowship. Een aantal minoren zou op termijn naar de Bouwcampus kunnen.”

Bouwkunde is niet de enige Delftse opleiding die te maken heeft met stijgende studentenaantallen. Technische informatica heeft nu 41 procent meer vooraanmeldingen dan vorig jaar rond deze tijd: 460 tegenover 327. Daar is besloten de lessen niet in één maar in twee groepen te gaan geven.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl