Weer nieuwe bijzondere leerstoel

Het vestigen van een bijzondere leerstoel lijkt aan de TU in de mode te zijn. Tot voor kort was de universiteit daarmee juist terughoudend, onder andere onder invloed van de vorige rector Schenck, die er geen doekje om wond dat hij bijzondere leerstoelen alleen bij uitzondering acceptabel vond. Bijzonder aan een dergelijke leerstoel is dat de universiteit haar benoemingsrechten uit handen geeft in ruil voor externe financiering.

,,Eigenlijk staat het college van dekanen (waarvan de rector tevens voorzitter is, red.) er positiever tegenover dan destijds”, relativeert rector Wakker zijn rol. Hij noemt als voordeel van een bijzondere leerstoel dat externe financiering weer ,,dingen mogelijk maakt die anders niet zouden kunnen”. Daarnaast ziet hij in een bijzondere leerstoel een signaal naar de buitenwereld dat de Delftse ingenieursstudie wordt beïnvloedt door haar omgeving.

De TU bekijkt de aanvragen wel kritisch. Zo mag de organisatie met de leerstoel niet direct eigen voordeel behalen. In dit geval is de aanvrager de Stichting Hoogewerff-Fonds, ,,een zeer nette stichting”, aldus Wakker. De stichting, die het chemisch-technologisch onderzoek in Nederland wil bevorderen, werd in 1917 opgericht door de Delftse oud-hoogleraar Hoogewerff.

Met de aanstelling van slechts 0,2 dagtaak draagt de nieuwe leerstoel wel bij aan het groeiend aantal deeltijdhoogleraren. Wakker is bang dat dit aantal te groot wordt. ,,Een deeltijdhoogleraar schuift doorgaans teveel vervelende klusjes af, zoals het vergaderen en nakijken van tentamens. Daarnaast blijkt het moeilijk om als deeltijdhoogleraar de TU-cultuur goed te leren kennen en om voldoende voor studenten beschikbaar te zijn”, bekritiseert hij. Wakker heeft het liefst hoogleraren die vanuit hun functie aan de TU ook elders in de maatschappij actief zijn.

Op dit moment ligt er geen nieuwe aanvraag voor een nieuwe bijzondere leerstoel. (S.H.)

Steven Hubeek

De TU krijgt weer een nieuwe bijzondere leerstoel erbij, de Hoogewerff-leerstoel geheten. De leerstoel staat bij de faculteit Scheikunde en behelst het vakgebied van de duurzame chemische technologie. Het is de derde keer in een jaar tijd dat de TU een externe organisatie toestemmming geeft om aan de universiteit een leerstoel te vestigen.

Steven Hubeek