Weer meer bezoekers Open Dagen

Vandaag en maandag bezoeken 5.860 scholieren de campus. Studenten en medewerkers maken zich op voor de ontvangst.

Scholieren en ouders bezoeken de campus van de TU. (Foto: Beeldbank TU Delft)

Aantal inschrijvingen voor Open Dagen

De belangstelling is dit jaar groter dan ooit. Met 12 procent meer aanmeldingen dan vorig jaar zet de trend van de afgelopen jaren door. Het aanmeldingssysteem raakte zelfs even overbelast. De website meldt: ‘Wij raden u aan het op een ander tijdstip te proberen. Excuses voor het ongemak.’

Vrijwel alle plaatsen op de acht faculteiten zijn bezet, meldt de organisatie. Zestien bacheloropleidingen organiseren drie, en Bouwkunde zelfs vier rondes met presentaties. Naast de 5.860 scholieren die de TU de komende dagen bezoeken rekent de organisatie ook op zo’n 3.000 ouders.

De opleidingen bieden om 10.00 uur, 12.30 en 15.00 uur programma’s aan die bestaan uit een presentatie van de opleiding (wat leer je en welke beroepen kun je daarmee doen), proefcolleges of workshops als kennismaking met het onderwijs, en parallel daaraan een vragenuurtje voor de ouders over studiefinanciering, woonruimte en studentenleven. Sommige faculteiten koppelen er een rondleiding aan vast door de vliegtuighal (L&R) of langs de faciliteiten (IO).

“Dit jaar ligt het accent meer dan voorheen op de inhoud van de opleidingen”, zegt Corine Sluis die vanuit de directie communicatie de open dagen organiseert. Uit enquêtes kwam naar voren dat scholieren vooral op zoek waren naar inhoudelijke informatie over de studies, en minder geïnteresseerd waren in het studentenleven op de sportfaciliteiten. “Delft is een leuke stad, maar dat geldt voor Leiden, Utrecht of Amsterdam ook”, aldus Sluis.

De volgende open dagen vinden komend voorjaar plaats op 9 en 10 maart 2018.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl