Weer laptop gestolen bij TBM

Tweeduizend euro. Dat heeft een promovenda van de TU Delft over voor het terugbezorgen van haar laptop die pal voor de Week van de Veiligheid werd gestolen.

Maak back-ups. (Foto: Connie van Uffelen)

‘Aan degene die mijn laptop gisteren heeft meegenomen’, staat er op een briefje aan het mededelingenbord van de faculteit Techniek, Bestuur en Management. ‘Zou je hem alsjeblieft terug willen geven, dan geef ik je de hoeveelheid geld die je hebben wilt. Ik kan zelfs vooruit betalen. De data zijn zo nuttig, ik ben erg bezorgd.’

Deze noodkreet komt van de Chinese promovenda Rayna Wu. Ze was op maandag 30 september om 16.40 uur in haar kamer en liep even weg voor wat water. Ze deed de deur achter zich dicht, maar niet met haar pasje op slot. “De koffiehoek is dichtbij mijn kantoor dus het kost maar twee tot drie minuten tijd”, zegt ze er nu over.

Toen ze terugkwam was haar zilverkleurige Macbook Pro verdwenen, vertelt Wu. Haar mobieltje lag nog wel op tafel, onder een A4’tje. “Mijn collega was vlak voor mij binnengekomen en vertelde dat de deur openstond toen ze aankwam”, zegt Wu. “Anderen hebben niemand door de gang zien lopen.”

De beveiliging werd gebeld en er is een aangifte opgemaakt. Wu was de eerste dagen erg overstuur. Ze is een jaar in Delft op uitwisseling voor haar promotieonderzoek – ze promoveert in China – en is nu tien maanden aan werk kwijt. Slechts een deel daarvan kan ze terugvinden in mails waardoor ze inschat dat ze twee maanden moet inhalen.

Waar haar laptop nu is, is nog een raadsel. Een app die de locatie zou kunnen vinden, biedt vooralsnog geen uitkomst. “De laptop heeft geen contact gemaakt met internet, hij is vast gereviseerd”, zegt Wu.

Haar Indonesische collega een verdieping lager was ook slachtoffer van diefstal. Daarom denkt Wu dat de dief het heeft voorzien op Aziaten. “Wij zijn ons minder van bewust van diefstal. In China hangen overal camera’s. Waarom hangen hier geen camera’s?”

Volgens TU-woordvoerster Karen Collet hangt er wel degelijk een aantal camera’s en is de faculteit  bezig met de installatie van een systeem dat de deuren automatisch laat vergrendelen. “Mensen hadden tot nu toe de keuze omdat je jezelf op die manier ook makkelijker kunt buitensluiten”, aldus Collet.

Negen laptops
Dit jaar zijn er al negen laptops gestolen uit de faculteit. Volgens projectleider Integrale Veiligheid Amer Gobeljic betrof het vijf TU Delft en vier privé laptops. De laptops van  de TU zijn verzekerd, privé spullen niet.

Of er laptops zijn teruggevonden is bij de TU niet bekend. “Terugvinden doe je ze zelden”, zegt politiewoordvoerster Annemarie de Mooij. “In een openbaar gebouw is het gemakkelijk iets te stelen. Je stopt een laptop zo in je tas. Als je geen beelden hebt, is bijna niet te achterhalen wie het heeft gedaan. Er valt meer te doen in preventieve zin.”

Vijf tips
Juist vanwege het open karakter van de gebouwen wijst de TU regelmatig op het volgende:

• Let goed op je eigen spullen en die van je directe collega’s en studenten
  • Bevestig je laptop eventueel aan een kabel
  • Sluit deuren af
  • Laat geen waardevolle spullen achter
  • Maak back-ups

Deze boodschap werd vooral in de Week van de Veiligheid verspreid. Voor Wu kwam dat te laat.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl