Weekend van de waarheid voor Hyperloop

Komend weekend neemt het Delft Hyperloop Team deel aan de finale van de SpaceX Hyperloop Pod Competition in Californië. Welke capsule gaat het snelst door de 1,2 kilometer lange testbuis? Teamcaptain Tim Houter verwacht een nek-aan-nekrace met het MIT-team.

De verwachtingen zijn hooggespannen. Bij de ontwerpwedstrijd begin vorig jaar haalde het Delftse ontwerp de tweede plek na het team van Massachusetts Institute of Technology (MIT). Daarmee verdienden ze, net als 28 andere teams, een plek in de testlancering die vanaf vrijdag plaatsvindt in Hawthorne, Californië.

Daar, op een testbaan naast het hoofdkantoor van SpaceX, worden de transportcapsules met zo hoog mogelijke snelheid door een 1,2 kilometer lange buis gejaagd. De jury let naast snelheid en stabiliteit ook op veiligheid en efficiëntie van de inzendingen.

Spannende strijd

“Net als precies één jaar geleden verwacht ik dat de finale een spannende strijd gaat worden met het team van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology”, zei teamcaptain Tim Houter. “Wij hebben een vergelijkbaar concept dus het gaat echt om de uitwerking van de prototypes; wie is het meest efficiënt, betrouwbaar en veilig? Het blijft natuurlijk erg spannend want voor een goed resultaat moeten alle onderdelen, zoals de aerodynamica, elektronica en het magnetische stabilisatie- en zweefsysteem goed samenwerken.”

1200 kilometer per uur

Het Delftse ontwerp is erg licht: door het gebruik van het lichte en sterke koolstofvezel weegt de Delftse pod van ongeveer 4,5 meter lang en een meter hoog slechts 149 kilogram. Met behulp van magneten zweeft de Delftse capsule boven de baan, waardoor er heel weinig energie verloren gaat. Het team verwacht dat het prototype tijdens de finale een snelheid van boven de 200 kilometer per uur moet kunnen halen. In een langere buis zou het Delftse prototype snelheden tot 1200 kilometer per uur moeten aankunnen.

Alternatief vervoer

Hyperloop is een geesteskind van technologie-ondernemer Elon Musk die bekend is van PayPal (internetbetaling), Tesla (elektrische auto’s) en SpaceX (ruimtevaart). Hij zette de Hyperloopcompetitie op om een alternatieve vervoersvorm tussen hoofdsteden te ontwikkelen. Zo snel als het vliegtuig en zo ecologisch als de trein.

Het Delft Hyperloop Team is tijdens het competitieweekend te volgen op Facebook,of Twitter en via de SpaceX livefeed.