Week van de Veiligheid op de campus

Een ex-inbreker die vertelt hoe je het best kunt inbreken in een studentenhuis. Dat, en veel meer, vindt plaats tijdens de Week van de Veiligheid op de TU.

Van 8 tot 12 oktober is de nationale week van de veiligheid. Ook op de campus is hier aandacht voor met acties en bijeenkomsten.

De jaarlijks terugkerende themaweek heeft dit keer internetcriminaliteit als een van de belangrijkste onderwerpen. Hoe herken je bijvoorbeeld een phishing email en op welke manier bewaar je gevoelige bestanden op je computer? De sessie ‘Veilig omgaan met je data’ maakt van iedere leek een beginnend expert. Studenten, docenten en medewerkers krijgen tijdens deze workshop praktische handvatten voor het verzamelen en verwerken van data.

Een ander knelpunt is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze nieuwe Europese privacywet is 25 mei 2018 van kracht gegaan, maar levert vaak nog onduidelijkheid op. Tijdens een informatiesessie wordt uitgebreid stilgestaan bij de gevolgen van de AVG op de dagelijkse werkzaamheden. Is het toegestaan om een lijst met namen en behaalde cijfers in een openbare ruimte te publiceren? Hoe bewaar je een email met daarin persoonsgegevens en wat doe je als je even bij je laptop wegloopt om koffie te halen?

De sessies vinden plaats op maandag 8 oktober en zijn doelgroepgericht: er worden aparte workshops aangeboden voor studenten, docenten en medewerkers. Aanmelden voor één of meerdere workshops kan via intranet.

Daarnaast worden er maandag op de campus gratis webcamhoesjes uitgedeeld die je beschermen tegen de gevaren van webcamhacking. Van 18.30 tot 20.00 uur staat vervolgens een wel heel bijzondere lezing gepland. Een ex-inbreker vertelt namelijk in collegezaal D (Aula) over de beveiliging van studentenhuizen.

Op dinsdag 9 oktober van 9.00-12.00 uur is een wijkagent aanwezig in de Aula om vragen te beantwoorden over onder andere diefstal op je werkplek. Handig om te weten: de wijkagent is er de komende tijd iedere dinsdagochtend.

• Wat: Nationale ‘Week van de Veiligheid’
  • Wanneer: 8-12 oktober
  • Meer info en aanmelden: via intranet
  • Check de Facebookpagina’s van Delta en de TU