Wedstrijdzeilen in de Perzische Golf

De zeilers van het Team Delft Challenge, de zeilvereniging van de TU Delft, zijn afgelopen week vertrokken naar Bahrein om mee te doen aan de wedstrijd Sailing Arabia the Tour.

Deelname aan Sailing Arabia the Tour (Satt) is een droom voor veel zeilers, en een ervaring die niet aan een wedstrijdzeil- cv zou mogen ontbreken’, schrijven de studenten op hun website. Drie weken lang zeilen de studenten – negen man in totaal – straks langs kustplaatsen in de Perzische Golf. De tocht leidt van Bahrein naar Muscat (Oman).

Team Delft Challenge is het enige Nederlandse team dat meedoet aan Satt, een wedstrijd waar in totaal een tiental teams van over de hele wereld aan deel neemt. De wedstrijdboot is de zogenaamde Farr 30, een sportief bootje van bijna tien meter lang, waarin het aan vrijwel elk comfort ontbreekt.

De Perzische Golf is een nieuwe en exotische bestemming. Tot vorig jaar deed Team Delft Challenge jaarlijks mee aan de Tour de France á la Voile, een race die in de zomer werd gevaren. “De zomerperiode is een onhandige tijd voor ons in verband met de tentamens die dan ook vallen”, zegt teamleider Léon Boerop. “Bovendien is het in die periode lastiger om media-aandacht te krijgen en dus ook lastiger om sponsering te vinden.”

Het is goed mogelijk dat het team Frankrijk voorgoed inruilt voor de Perzische Golf. Voor de kosten hoeven de studenten het niet te laten. Het huren van een boot kost hen in Bahrein een stuk minder dan in Frankrijk.

De race wordt pittig. Op hoog tempo wisselen korte races (‘inshores’) bij kustplaatsen en lange-afstandswedstrijden (‘offshores’) elkaar op, vaak met slechts enkele uren rust. Overdag is het heel warm en ’s nachts ijzig koud. De nachten duren bovendien erg lang. “We gaan heel wat nootjes nodig hebben aan boord”, zegt Boerop. “We eten daar behoorlijk wat van omdat er veel energie in zit. En natuurlijk eten we veel pasta om niet teveel af te vallen tijdens de race.

Het team is te volgen via:

facebook.com/delftchallenge