’We willen toch auto blijven rijden’

Op naar het noorden, zei offshore-professor prof.ir. Kees Willemse tijdens zijn intreerede. Maar is dat wel zo’n goed idee?

U wilt ‘Arctische engineering’ ontwikkelen. Wat drijft ons naar het barre Noorden?
”Er ligt daar een enorme toekomst voor de offshore-industrie. De olie- en gasvoorraden in het noorden maken ongeveer 25 procent uit van de wereldreserves. Gezien de honger naar energie zal er een drive ontstaan om die gebieden te ontginnen.”

Wat maakt Delft daarvoor geschikt?
”We hebben al veel dingen onderzocht op het gebied van Arctic engineering. We hebben veel ervaring met het ontwerp van grote constructies in staal en beton. We weten van ijsmechanica, dynamica en geotechniek. Al die elementen heb je in Arctic engineering ook, maar dan meer toegespitst.”

Ik dacht dat onze laatste bemoeienis met de Noordpool uit de tijd van Willem Barentsz stamde. Kunt u eens wat voorbeelden noemen van onze Arctische expertise?
”We hebben binnen de offshore-groep studies gedaan met het bedrijfsleven. Met Shell bijvoorbeeld doen we een diepgaande studie naar constructies in brekend ijs. Het blijkt dat platforms soms in trilling raken door het ijs. Dat is een punt van grote aandacht en zorg. Wij maken wiskundige modellen om dat te analyseren.”

Maar weten de Noren dat allemaal niet veel beter dan wij?
”Ik stel ook voor om een samenwerkingsverband aan te gaan met de Noren, met name met de universiteit van Trondheim. Mijn idee is om het bestaande samenwerkingsverband met de TU te intensiveren rond Arctisch onderzoek.”

U heeft het over milieuvriendelijke oplossingen. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre een bedrijf als Gazprom zich daar wat van aantrekt.
”Het gas dat zij exporteren moet afgenomen worden door Europese partijen. Meer en meer heerst het idee van duurzaamheid, fair trade enzovoort. Ik denk dat de Russen er niet mee wegkomen als ze de milieueisen helemaal aan de laars zouden lappen.”

Het meest milieuvriendelijk zou natuurlijk zijn wat Greenpeace voorstaat: er wegblijven.
”Ja, maar we willen toch auto blijven rijden en plastics maken.”

U vindt een poolmoratorium weinig realistisch?
”Ik vind Greenpeace waardevol als partij die voor een balans in de discussie zorgt. Ik ben wel gevoelig voor hun argumenten, maar ik zie ook de behoefte van de samenleving aan energie. Ik zou zeggen: laten we zuinig op zijn op het poolgebied, maar we hebben de energie wel nodig. We kunnen ons niet permitteren er op voorhand weg te blijven.”

Want er is veel geld te verdienen?
”Ja, maar waarom is dat zo? Omdat er veel vraag is. Er is een grote maatschappelijke behoefte aan die energievoorraden.”

En daar gaat u aan bijdragen?
”Ik denk dat we als Delft daar een rol in kunnen spelen. We hebben een groot aanbod van offshore-studenten. We hebben toegang tot vele faculteiten met brede kennis op allerlei terreinen. We hebben een geïnteresseerde industrie en premier Balkenende heeft een samenwerkingscontract getekend met de Russen over de inzet van Nederlandse technologie. Dat sluit allemaal prima aan bij mijn voorstel voor een Delfts Center of Excellence.”