‘We moeten mensen enthousiast maken over ruimtevaart’

Volgens studievereniging VSV ‘Leonardo da Vinci’ is er meer politieke wil nodig voor ruimtevaart. Daarom organiseert ze een symposium over reizen naar de maan en Mars.

Het ruimtevaart dispuut van VSV ‘Leonardo da Vinci’, vlnr:: Maximilian Meijkamp, Esmée Terwindt, Quinten van Woerkom, Stella Wessels, Marijn van Oorschot, Mees Beumer, Leanne van Dam. (Foto: VSV ‘Leonardo da Vinci’)

Ieder jaar organiseert het ruimtevaartdispuut van studievereniging VSV ‘Leonardo da Vinci” een symposium, dit jaar op 10 maart over de terugkeer van de mens naar de maan en reizen naar Mars. “We geven studenten de kans om met leiders uit de ruimtevaartindustrie te spreken”, zegt dispuutslid Mees Beumer. Delta sprak ook zijn dispuutsgenoot Maximilian Meijkamp.

Waarom is ruimtevaart zo belangrijk?
Maximilian: “Omdat ruimtevaart mensen verbindt, ongeacht landsgrenzen of culturen. Ook is het financieel voordelig, aangezien er waanzinnig veel technologieën uit voortkomen. Zo is klittenband ontwikkeld voor in de ruimte.”

Wat is het doel van het symposium?
Mees: We willen ervoor zorgen dat het publiek meer interesse krijgt in de ruimtevaart. Dat leidt hopelijk tot meer politieke en financiële wil om plannen zoals reizen naar Mars waar te maken. Het symposium is daarom niet alleen georganiseerd voor studenten van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Iedereen is welkom.”

Hoe hebben jullie de organisatie aangepakt?
Maximilian: “We begonnen met het thema. Daarna hebben we gekeken welke personen we interessant vonden. Via ereleden van de vereniging konden we belangrijke mensen uit de ruimtevaartindustrie uitnodigen als sprekers. Dat hadden we zonder ons netwerk niet gekund.”
Mees: “De ruimtevaartwereld is echt een ons-kent-ons industrie. Het is een grote industrie, maar iedereen kent elkaar.”

Hoe zijn jullie op het thema gekomen?
Maximilian: “We volgen allemaal het nieuws over de ruimte en weten daardoor wat de hot topics zijn. China doet veel onderzoek naar human space flights. De VS wil graag terug naar de maan. Daarnaast zijn er veel commerciële bedrijven die ruimtevaartplannen maken.”

Hoe denken jullie zelf over reizen naar de maan en naar Mars?
Maximilian: “Wij horen altijd de grap ‘Word je astronaut als je lucht- en ruimtevaarttechniek studeert?’. In principe niet natuurlijk. Ik denk wel dat astronauten binnen tien jaar weer op de maan staan. Het is nu vijftig jaar geleden dat er mensen op de maan waren. Een hele generatie binnen grote bedrijven en de politiek heeft zoiets dus nooit meegemaakt. We moeten mensen weer enthousiast maken voor de ruimtevaart.”

• Het symposium The Red Destination. A Lunar Voyage to Mars vindt plaats op 10 maart 2020 in de aula van de TU Delft. Registratie kan hier.

Muriël van Oers / Freelance redacteur