‘We gaan planten imiteren’

Met zijn techniek om onder invloed van zonlicht water op te splitsen in waterstof en zuurstof, won Maarten de Nier (25)vorige week de Shell masterscriptieprijs.

Hij voorziet een toekomst waarbij we onze materialen en brandstoffen produceren zoals planten, met een beetje zonlicht, water en koolstofdioxide.

Heb je een revolutionair nieuw apparaat bedacht?

“Ja. Nou ja, revolutionair… er wordt twintig jaar gewerkt aan foto-elektrodes die water opsplitsen. Maar tot nu toe was hiervoor nog nooit het goede materiaal gevonden. Ik heb aangetoond dat dat bismutijzeroxide is.”

Leg eens uit, je steekt een elektrode van bismutijzeroxide in een glaasje water, zet dat glaasje in de zon, en wat gebeurt er dan?

“Door de fotonen raken elektronen in het bismutijzeroxide aangeslagen. Ze komen in het water terecht en zorgen daar voor een elektrolysereactie. Ofwel, ze zorgen ervoor dat het water wordt opgesplitst in zuurstof en waterstof. Eigenlijk combineer ik met deze methode een zonnecel, met een elektrochemische cel.”

Wat heb je daaraan?

“Waterstof is een energiedrager. Je kunt het gebruiken als brandstof in een auto. Maar dat is niet de toepassing waar ik in eerste instantie aan dacht. Waterstof is ook heel belangrijk in de chemische industrie. Het lijkt mij mooi om waterstofgas te gebruiken in combinatie met koolstofmonoxide. Met dit zogenaamde synthesegas kun alle denkbare koolwaterstoffen maken, zoals plastics, maar ook benzine en diesel. Je kunt er alle kanten mee op. Mijn toekomstvisie is dat we net als planten alles produceren van koolstofdioxide uit de lucht en water onder invloed van licht.”

En dan rijden we in de toekomst dus nog op benzine, benzine gemaakt door een soort nepplanten? En dat terwijl je ook elektriciteit kunt opwekken met zonnepanelen en daar je auto op kunt laten rijden. Wat is daar mis mee?

“De batterijen die je daarvoor nodig hebt zijn zwaar. En het lithium dat erin zit is een schaars materiaal. Je kunt beter rijden op benzine dat gemaakt is door foto-elektrodes. Dat is ook CO2 –neutraal. De auto’s maken alleen wel wat meer lawaai dan elektrische auto’s, dat is waar. Met de uitstoot van giftige dampen zal het wel meevallen, je gebruikt immers benzine zonder enige vervuiling.”

Hoe goed werkt dat bismutijzeroxide?

“Er moet nog veel aan verbeterd worden. Zo moet er een katalysator aan toegevoegd worden die ervoor zorgt dat de elektronen er makkelijker uit kunnen ontsnappen. Nu leggen we minder dan één procent van de energie uit het zonlicht vast in waterstofgas.”

Hoeveel minder dan één procent?

Lacht. “We halen een rendement van 0,01 procent. Maar in principe kunnen we een rendement van zestien procent halen met dit materiaal. En dat is een stuk meer dan de twaalf procent die tot nu toe behaald is met foto-elektrodes gemaakt van gallium en indium. Andere redenen waarom bismutijzeroxide beter is, is dat het in tegenstelling tot de andere materialen niet corrodeert en dat het geen zeldzame grondstof is.”

Je hebt vijfduizend euro gekregen. Wat ga je daarmee doen?

“Als hobby doe ik aan wedstrijdzeilen. Het geld ga ik gebruiken om samen met oud-teamgenoten van een studentenzeilteam een boot te kopen.”

Hij ging met hoogleraar financiële markten Arnoud Boot in debat bij Room for Discussion, een discussiereeks van de UvA-faculteit economie. Blok wil dat studenten kunnen zien hoeveel afgestudeerden van een hogeschool of universiteit een baan in hun eigen vakgebied vonden en wat zij daarmee verdienen. Nu hebben ze volgens hem een te rooskleurig beeld van hun toekomstige baankansen.

Universiteitenvereniging VSNU reageert verbaasd op het plan. “Ik begrijp niet precies wat de VVD wil, die informatie is al beschikbaar via studiekeuze123”, zegt een woordvoerder. “En het updaten van die cijfers wordt afgestemd met het ministerie van Onderwijs.”

Maar daar klopt weinig van volgens Frank Steenkamp van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie. “De cijfers op Studiekeuze 123 zijn landelijke gemiddeldes per studierichting en zijn met name bij universitaire studies sterk verouderd. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen instellingen onderling. Als aankomend student kun je nu niet zien bij welke opleiding bedrijfskunde je het snelst een baan vindt en welke afgestudeerden het meest verdienen. Wat de VVD wil is dus zeker toe te juichen.”