Waterstofkart wint in Turijn

Greenchoice Forze heeft afgelopen weekend in Turijn de eerste Italiaanse Grand Prix voor waterstofkarts gewonnen. Het team wist na een crash de schade snel te herstellen en de kart naar de overwinning te rijden.

Waterstofkart snel hersteld

De race was onderdeel van de Eco-Efficiency Biennial 2009, een expositie van duurzame technologie met een focus op mobiliteit en design.

De Grand Prix bestond uit een sprintrace en een hoofdrace. Bij de sprintrace op zaterdag werd het TU-team tweede. Het zwaartepunt van de wedstrijd lag echter bij de hoofdrace op zondag. Tijdens de tweede kwalificatieronde voor deze wedstrijd verloor de coureur Andrew Hagens na het schampen van een barrier de macht over het stuur. Een spoorstang brak af en  de kart vloog met hoge snelheid van de baan. De coureur was ongedeerd, maar de voorkant van de kart was zwaar beschadigd. In de eerste kwalificatieronde was echter een scherpe tijd neergezet, waardoor alsnog mocht worden gestart in de finale.

De kart moest binnen vijftien minuten weer gereed staan bij de start, waardoor het onmogelijk leek om deel te kunnen nemen aan de finale. Maar het team slaagde erin om binnen een kwartier de voorwielophanging te vervangen, de bumper te herstellen en de kart weer rijdend te krijgen.

In de finale zette het Greenchoice team een scherpe tijd neer. Het lukte het Spaanse team niet deze tijd te verbeteren, waardoor Greenchoice Forze de Gran Prix won.

De Delftse studenten werden gehuldigd door verscheidene hoogwaardigheidsbekleders, waaronder de Nederlandse consul te Turijn, dhr. Áccornero. Naast de consul waren ook de vice-voorzitter van de provincie Piemonte, dhr. Peveraro, de wethouder infrastructuur van de provincie Piemonte, dhr. Bairati en de wethouder sport van de gemeente Turijn dhr. Sbriglio zeer lovend over het waterstof raceteam Greenchoice Forze.

Meer info: www.greenchoice.nl

Prof.dr. Dijkgraaf prees de ’tunnelvisie’ van de universiteit, die de onderzoeksfaciliteit uit eigen middelen heeft bekostigd. De KNAW-voorzitter wees op het goede niveau van het Nederlands wetenschappelijk onderzoek, zoals blijkt uit citatie-indexen, maar benadrukte de noodzaak tot hogere investering in onderzoek en ontwikkeling om het niveau op peil te houden.

“Voor uw staat een gelukkig man”, vertelde ir. Nando Timmer de ongeveer 150 genodigden. De ontwerper van de windtunnel zag na twintig jaar zijn ontwerp gerealiseerd. Hij legde uit dat de bijzondere eigenschap van de tunnel, het open gedeelte waar modellen in de windstroom geplaatst kunnen worden, vooral van belang is voor onderzoek aan (modellen van) windturbines, vrachtwagens en gebouwen die in een standaard gesloten windtunnel de luchtstroom teveel blokkeren.

De directeur van het onderzoeksinstituut voor Windenergie Duwind, prof.dr.ir Gijs van Kuik toonde zich verheugd met de nieuwe faciliteit die door de lage windsnelheden (de tunnel bereikte windsnelheden tot maximaal ongeveer 120 kilometer per uur) zeer geschikt is voor windturbineonderzoek. Een van de eerste onderzoeksprojecten behelst de mogelijkheid van stabilisatie van windturbinebladen door beweegbare vanen.

Hoogleraar windenergie prof.dr. Gerard van Bussel benadrukte de noodzaak van fundamenteel onderzoek naar windturbinebladen. “Wat we in praktijk meten komt niet overeen met de berekeningen”, aldus Van Bussel. Gestructureerd onderzoek in gecontroleerde omgeving moet de kloof tussen theorie en praktijk verkleinen. De Open Jet Facility (OJF) kan daar volgens hem een belangrijke rol in spelen.

Decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek prof.dr.ir. Jacco Hoekstra wees op het belang van de OJF voor het onderwijs. Alleen in een eigen faciliteit kun je ruimte inplannen voor onderwijs en voor studentenprojecten, aldus de decaan. Commerciële windtunnels zijn voor onderwijsdoelen veel te duur.

Met een druk op de knop zette Dijkgraaf een spektakelshow in gang die werd ingeleid door een lasershow, waarna twee dansers zich staande wisten te houden in de uitblaasopening van de windtunnel, terwijl de luchtstroom aantrok tot stormkracht. (JW)

Waterstofkart snel hersteld

In de finale zette het Greenchoice team een scherpe tijd neer. Het lukte het Spaanse team niet deze tijd te verbeteren, waardoor Greenchoice Forze de Grand Prix won.

De Delftse studenten werden gehuldigd door verscheidene hoogwaardigheidsbekleders, onder wie de Nederlandse consul te Turijn, dhr. Áccornero. Naast de consul waren de vice-voorzitter van de provincie Piemonte, dhr. Peveraro, de wethouder infrastructuur van de provincie Piemonte, dhr. Bairati en de wethouder sport van de gemeente Turijn dhr. Sbriglio zeer lovend over het waterstof raceteam Greenchoice Forze.

Meer info: www.greenchoice-forze.nl