Opinie

Waterstofeconomie

In de Volkskrant van zaterdag 10 september verscheen een grote advertentie van de Technische Universiteit Delft met als motto: de waterstofeconomie komt eraan.

br />
Dit motto roept een associatie op met de nieuwe economie die de IT voorgaf te initiëren. Men blies te hoog van de toren. Ook de TU blaast hoog van de toren.

Op het gebied van de ontwikkeling van waterstofauto’s is niets nog zeker. Dat er nooit een waterstofauto zal komen die kan concurreren met de elektrische auto, blijft een reële mogelijkheid. Het is de vraag of dat erg is.

Waterstofauto’s lossen het CO2-probleem niet op. Die oplossing zal moeten komen van zonne-energie, waterkracht, getijdencentrales enzovoort. Men spant, door alle aandacht te richten op de energiedrager, het paard achter de wagen. Eerst zal er een goede energiebron gevonden moeten worden die kan concurreren met olie en gas. Hoe die energie dan optimaal wordt ingezet is van later zorg. Desnoods gaan we weer terug naar de trolleybus.

Sam Brouwer, Amsterdam

www.dewaterstofeconomiekomteraan.nl