Waterbesparing Van Hasseltlaan valt tegen

De doorstroombegrenzers die studentenhuisvester Duwo in de zomer van 2003 in het hoogbouw aan de Van Hasseltlaan op de waterleidingen heeft geplaatst, zorgen niet voor voldoende waterbesparing. Duwo gaat uitzoeken wat er aan de hand is.

De huisvester plaatste de doorstroombegrenzers destijds in de appartementen in de hoogbouw, omdat de boiler de grote vraag naar water op piekmomenten niet aankon. Uit de douches van de bewoners stroomde maar liefst achttien liter per minuut, Duwo bracht dat met de begrenzers terug naar een meer gebruikelijke zes liter per minuut.

Aad Schelfhorst van Duwo had verwacht dat het watergebruik daarna zeker met de helft zou dalen, maar dat is niet gebeurd. “Dat komt voornamelijk door een onwaarschijnlijk hoge afname van zevenduizend kuub in februari. We snappen niet hoe dan kan.” Daarom gaat Duwo nu bekijken of de meters goed zijn.

Met de begrenzing beloofde Duwo ook lagere servicekosten voor de studenten, maar die is er tot de verbazing van veel bewoners nog steeds niet. “Niet alleen het watergebruik is minder gedaald dan verwacht, waarschijnlijk is de waterprijs ook gestegen. Dat is een hele trieste mededeling, maar het is niet anders”, aldus Schelfhorst.

Intussen wil Duwo ook in de blokken G en E aan de Van Hasseltlaan doorstroombegrenzers plaatsen. In een brief aan de bewoners belooft de studentenhuisvester toch weer een daling van de servicekosten. (SB)