Wat vinden studenten van verengelsing TU?

Oras verwacht deze week meer dan duizend ingevulde enquêtes op te halen over Engels in de bachelor. Volgens de studentenraadsfractie is dat een trend, maar wat vinden studenten ervan?

Met het invullen van vier vragen kunnen studenten hun mening geven over de taal van hun bacheloropleiding. Hebben ze liever Nederlands, Engels of een combinatie van die twee? En is dat afhankelijk van de taal waarin de studieboeken zijn geschreven, of niet? Als studenten al Engelstalige vakken hebben, tegen welke problemen lopen ze dan op: hun eigen gebrek aan Engelse taalvaardigheid bijvoorbeeld, of die van de docent?

Een andere vraag luidt aan welke voorwaarden een opleiding moet voldoen alvorens op het Engels over te gaan, zoals docenten en studiegenoten die correct Engels moeten spreken, de aanwezigheid van Nederlandstalige hulp of de mogelijkheid om tentamens in het Nederlands te maken.

Oras is van plan de uitkomsten van de rondvraag mee te nemen in een advies voor het college van bestuur. Volgens Oras-voorzitter Jeroen Delfos is het een trend dat steeds meer opleidingen overstappen op Engels. “Vaak is dat logisch, maar vinden studenten dat ook?”

Feit is dat alle masters in het Engels zijn, net als de bachelor technische aardwetenschappen. Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek stapt na jaren af van het aanbieden van een Nederlandstalige bachelor naast de Engelstalige. De faculteit zag de animo voor de Nederlandse variant steeds verder teruglopen. Delfos hoorde van de facultaire studentenraad van Bouwkunde dat ook daar geluiden opgaan voor het verengelsen van de bachelor nu er een niet-Nederlandse decaan wordt gezocht. En vorig jaar nog zei collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg dat hij verwachtte dat binnen drie of vier jaar alle bachelors in het Engels zouden worden gegeven.

Oras haalde gisteren zeshonderd ingevulde enquêtes op, vandaag kan de fractie het iets rustiger aan doen om op de beoogde duizend te komen. “Wat vaak terugkomt, is dat studenten vinden dat docenten wel goed Engels moeten kunnen spreken. Nu zijn ze toch vaak minder goed te verstaan”, zegt Delfos.

Zijn fractie vindt dat er altijd een goede reden moet zijn voor een opleiding om over te stappen op Engels. “Zoals wanneer het vakgebied bijna helemaal in het buitenland ligt. Maar ligt je carrière in Nederland, dan is het ook belangrijk om goed Nederlands te spreken en te schrijven.”

De uitslag van de rondvraag staat volgende week op de website en de Facebookpagina van Oras.