​Wat kun je als student doen voor meer groen

Slimme thermostaten, energiezuinige gebouwen en opslag van energie in batterijen. Technische oplossingen genoeg voor vergroening, maar wat kunnen studenten zelf doen?

Wie slimme technologische oplossingen bedenkt om duurzamer met energie om te gaan, wil natuurlijk niet dat mensen die links laten liggen. Of niet bereid zijn hun gedrag aan te passen. Veel studenten willen een bijdrage leveren maar weten niet hoe, zo was op 3 april te horen tijdens het symposium Sociale Innovatie en de Energietransitie.

Studenten wonen bijvoorbeeld in een oud monumentaal pand, maar de woningcorporatie wil geen dubbel glas aanbrengen. Of er is geen geld voor. Tijdens een discussie over de vraag hoe studenten de energietransitie kunnen versnellen, noemde VN-jongerenvertegenwoordiger Martijn Visser een aantal praktische voorbeelden:

• Stap over naar een andere bank
  • Koop in plaats van een nieuwe mobiel eentje die refurbished is
  • Stap over naar een groenere energieleverancier
  • Eet minder vlees
  • Ga het gesprek hierover aan met anderen

Virgiel vergroent

In een volgende sessie vertelde de Delftse studentenvereniging Virgiel wat zij zoal doet om in 2020 de groenste sociëteit van Nederland te hebben. Zo zorgde de vereniging voor:

• Zuiniger biertaps
  • Installatie van een warmte-terugwin-unit in de keuken
  • Vervanging van gasovens door elektrische ovens
  • Vegetarische weken bij de eettafel
  • Scheiden van plastic afval
  • Een nieuw energiecontract bij een duurzame leverancier met plannen voor zonnepanelen op het dak
  • Isolatie van het dak bij de verbouwing van de zolder

Een en ander is zelfs na te lezen in een heus Duurzaamheidsverslag 2015-2016. Toch levert de verduurzaming binnen de vereniging ook weerstand op, zo vertelden twee bestuursleden tijdens het symposium. “Afval scheiden kost zesduizend euro en dan hoor je dat met dat geld ook een fantastisch feest kan worden betaald of een verlaging van de contributie”, zei Freek Swart. “Dat is lastig. Er is veel scepsis.”

Omslag

Virgiel werkt in ieder geval aan een omslag, vertelde Swart. “Vroeger mocht je lege plastic bekertjes bij ons op de grond gooien, nu scheiden we die effectief. Vroeger bleef het licht aanstaan of stond het raam open, nu word je daar op aangesproken. We hebben nu een potje voor duurzame initiatieven in plaats van artiesten.”

In samenwerking met De Groene Grachten, een initiatief van wijlen Wubbo Ockels voor het verduurzamen van monumentale panden, stelt Virgiel een landelijke competitie in om andere studentenverenigingen ook duurzamer te maken. Nieuwe ideeën zijn daarbij welkom op duurzaamheid@virgiel.nl