Wat je moet weten over FSR-verkiezingen

De campus hangt vol met spanborden van Oras en Lijst Bèta voor de studentenraadverkiezingen op 17 en 18 mei. Wat veel studenten niet weten is dat je dan ook kunt stemmen voor de facultaire studentenraad.

Sommige facultaire studentenraden (FSR’s) hebben hun eigen kleding, een Facebookpagina en een flinke lijst verkiesbare leden. Andere bestaan uit een of twee studenten. Ditte Gerding (DG) van Bouwkunde (een van de grootste FSR’s) en Aïsha Mientjes (AM) van nanobiologie (een van de kleinste) stellen zich dit jaar verkiesbaar.

Wat zijn de verschillen tussen de facultaire studentenraad en de centrale studentenraad?

AM: “De centrale studentenraad houdt zich bezig met onderwerpen die de hele TU aangaan, wij zijn er alleen voor de faculteit. De FSR heeft wel vergaderingen met de centrale studentenraad. Daarnaast vergaderen we een keer in de twee weken met onze eigen FSR, praten we met de opleidingscoördinatoren, nemen we enquêtes af en schrijven we verslagen.”

DG: “Bouwkunde is een unieke faculteit die anders in elkaar zit dan andere faculteiten. Zo werken wij bijvoorbeeld veel met gastdocenten en projectonderwijs. Dit zijn zaken waar wij veel vanaf weten en de centrale studentenraad niet altijd. Wij lezen beleidsstukken die de faculteit aangaan, we vergaderen met het faculteitsbestuur, de decaan en met de FSR.”

Wat is het verschil tussen de FSR van Bouwkunde en die van nanobiologie?

AM: “De FSR van nanobiologie telt twee mensen en het aantal studenten dat zich verkiesbaar heeft gesteld is ook twee. Verkozen worden is dus geen probleem. Onze FSR bestaat uit verschillende studies van de faculteit Technische Natuurwetenschappen. Bij Bouwkunde studeert iedereen hetzelfde.”

DG: “Wij zitten met negen studenten in de FSR en we staan met elf mensen op de lijst. Ik sta bovenaan dus ik denk dat ik er wel in kom. Als je maar met twee personen een FSR vormt is het denk ik moeilijk om overwicht te hebben bij het bestuur. Met negen man is het misschien juist weer te veel om een helder beleid te schrijven.”

Waarom heb jij je verkiesbaar gesteld?

DG: “Ik ben er via-via ingerold, ik vind het interessant en wil meer betrokken zijn bij de faculteit. Om erbij te komen moest ik een motivatiebrief sturen. Ze wilden graag iemand die bezig is met de master, zoals ik. Ik ben benieuwd hoeveel invloed je kunt hebben als student. In totaal ben je er ongeveer vier uur per week mee kwijt. Mijn master duurt drie jaar in plaats van twee, dus ik heb er genoeg tijd voor.”

AM: “Het lijkt mij leuk om iets anders te doen dan alleen in het lab staan. Ik heb me ook ingeschreven voor de minor project management. De FSR zie ik als een mooie uitbreiding op mijn studie. Ik krijg er een RAS-maand voor en kan zelf beslissen hoeveel tijd ik erin steek. Aan het begin van het jaar maak je een lijst met dingen die je wilt veranderen en dan kun je zelf kijken hoeveel je daarvan doet.”

Wat wil jij dit jaar veranderen?

AM: “Ik denk dat er veel dingen beter geregeld kunnen worden. Zo hebben we net een nieuw gebouw, waar eigenlijk te weinig plek is en waar iets mis was met de verwarming. Een ander punt is de kwaliteit van de onderwijsassistenten. Ik heb het idee dat zij zich soms slecht voorbereiden en niet weten wat ze aan het doen zijn. Persoonlijk wil ik de overgang van Blackboard naar Brightspace goed in de gaten houden. Ik wil ervoor zorgen dat alles duidelijk is en dat iedereen er toegang toe heeft.”

DG: “Ik ga me inzetten voor meer laagdrempelig contact tussen de faculteit en studenten. Ik wil zichtbaar maken hoe de universiteit in elkaar zit; wanneer je naar wie toe moet stappen. Ook wil ik de internationals meer vertegenwoordigen. Bij mijn master zitten veel internationale studenten en ik merk dat ze niet weten wat er allemaal kan en hoe ze op de faculteit invloed kunnen hebben. Veel documenten zijn namelijk in het Nederlands.”

Weinig studenten stemmen, wat vind je daarvan?

AM: “Ik vind dat jammer. Ik heb het idee dat de verkiezingen wel meer leven bij een kleine studie zoals nanobiologie dan bij een grote zoals werktuigbouwkunde. Als er elk jaar een paar mensen zijn die zich gedreven voelen om zich in te zetten voor de FSR, is het misschien ook wel goed dat die er sowieso in komen.”

DG: “De FSR haalt 15 procent van de stemmen bij verkiezingen, dat is een heel lage opkomst. Studenten weten niet welke invloed ze kunnen uitoefenen. Ik wil meer bekendheid over de FSR tijdens de verkiezingen.”