Wat gebeurt er met geld basisbeurs?

Hoeveel studenten merken dat hun onderwijs beter wordt, nu de basisbeurs is afgeschaft en het hoger onderwijs er miljoenen bij krijgt? De VVD wil duidelijkheid.

Minister van Engelshoven in de Kamer. (Screenshot: Debatgemist)

Tijdens een debat met onderwijsminister Van Engelshoven botste regeringspartij VVD hard met D66-minister Van Engelshoven. Het liberale Kamerlid Dennis Wiersma wilde weten hoeveel studenten daadwerkelijk iets merken van kwaliteitsverbetering in het hoger onderwijs.

De basisbeurs is immers afgeschaft zodat het hoger onderwijs er honderden miljoenen bij kon krijgen om beter onderwijs te geven. Maar wat is er terechtgekomen van alle mooie beloftes? De VVD is bang dat lang niet iedereen ervan profiteert. “Ik spreek studenten die zeggen: aan mijn onderwijs valt echt wel wat te verbeteren.”

Minister wil loting weer een kans geven

Van Engelshoven vond het ergerlijk. De hogescholen en universiteiten moeten ‘kwaliteitsafspraken’ maken in samenspraak met hun medezeggenschap, legde ze uit. Kwaliteitsbewaker NVAO geeft daar een oordeel over. Zo is het afgesproken. Sommige instellingen hebben al goedkeuring gekregen, andere nog niet. Dat staat allemaal op de website van het ministerie. Moet het ministerie echt gaan uitzoeken hoeveel studenten wel en niet profiteren? “Ik snap eerlijk gezegd de waarde niet”, zei Van Engelshoven.

Ook selectie aan de poort en loting kwamen ter sprake in het Kamerdebat: waarom zou je studenten altijd moeten selecteren als er te weinig plaats is, vroeg Jan Paternotte van D66. Selectie is lang niet altijd zinnig en opleidingen zitten er niet altijd op te wachten. Het vond weerklank bij de minister. Zij wil loting wel weer een kans geven. (HOP, Bas Belleman)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl