Wat doen die frisbees in het Mekelpark?

Ultimate frisbee op de campus? Vanaf nu is het mogelijk. Force Elektro heeft twee boxen opgehangen in het Mekelpark met een frisbee die vrij te gebruiken is.

Dankzij Force Elektro vind je vanaf nu 'leenfrisbees' bij de faculteiten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Technische Natuurwetenschappen. (Foto: Force Elektro)

Pas op voor rondvliegende discs, want sinds maandag hangen er tegenover de faculteiten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Technische Natuurwetenschappen boxen met frisbees. Een idee van ultimate frisbee-vereniging Force Elektro. “Het idee waaide over uit Zwolle, waar de club Bluefingers de stad voorzag van kastjes met discs”, vertelt verenigingsvoorzitter Annemarijn Boon. Ze hoopt op deze manier studenten en andere geïnteresseerden op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de sport.

“Veel mensen denken dat ultimate frisbee bestaat uit een beetje overgooien en rennen, maar het is een intensieve en tactische sport”, aldus Boon. “Daarom hebben we QR-codes op de discs geplaatst. Via deze linkjes hopen we mensen meer uitleg te geven over de sport en werptechnieken aan de hand van video’s.”

American football zonder contact
Goed, maar hoe werkt dat ultimate frisbee nou eigenlijk? Het is een veldsport waarvan de beginselen lijken op die van American football. Spelers mogen niet lopen met de frisbee en scoren kan door de disc in de eindzone van de tegenstander te vangen. Daar stopt de vergelijking, want bij deze sport is fysiek contact niet toegestaan én wordt er gespeeld zonder scheidsrechter. “Tijdens de wedstrijd letten spelers op handsignalen, zo maak je elkaar duidelijk of er een overtreding wordt gemaakt”, legt verenigingssecretaris Bert Van den Abbeele uit.

Onenigheid is er zelden, maar er kan discussie zijn over een situatie. “Daarom heeft ieder team naast een ‘gewone’ captain ook een spirit captain. Hij of zij zorgt ervoor dat zo’n voorval wordt uitgepraat en bewaakt de positiviteit binnen een team en richting de tegenstander”, aldus Van den Abbeele. Dat de sport het toonbeeld is van fair play bewijst de zogeheten spirit circle na afloop. “De spelers van beide partijen komen dan bij elkaar staan en beoordelen elkaar op de houding op en naast het veld.”

Met het project hoopt Boon zoveel mogelijk studenten in beweging te krijgen. “Ook zijn geïnteresseerden altijd welkom op een van onze trainingen en organiseren we op aanvraag clinics voor groepen van tien tot twintig personen.”

• Voor meer informatie over ultimate frisbee kun je terecht op de website van Force Elektro.
  • In 2017 maakte TU Delft TV een filmpje over ultimate frisbee op de TU Delft:

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl