Wat doe je aan die toenemende studenten aantallen?

Wie het weet mag het zeggen: wat is de oplossing voor de toenemende studentenaantallen op de TU? Lees hier welke ideeën opborrelden bij een openbare lunchbijeenkomst.

(Foto: Connie van Uffelen)

Kan de TU de aantallen studenten in de toekomst aan? Dat was een van de vragen die de ondernemingsraad donderdagmiddag tijdens een openbare lunchbijeenkomst aan zo’n dertig deelnemers in het Teaching Lab stelde. Het maximum aantal studenten waarvoor de TU een voorkeur heeft, 25 duizend, is nu immers al zo ongeveer bereikt.

De TU Delft is te aantrekkelijk voor internationale studenten, daarom zou je ze meer collegegeld moeten vragen, concludeerde een groep deelnemers na wat onderling brainstormen. Dat kan echter alleen bij studenten van buiten de EU. “Maar dan selecteer je op geld in plaats van op kennis”, wierp iemand tegen.

Meer eensgezindheid was er over strengere toegangseisen en een bredere numerus fixus. “Ik ben blij met onze numerus fixus bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en moet er niet aan denken dat die afgeschaft wordt”, zei een deelnemer. De faculteit heeft nu een fixus van 440 eerstejaars, maar heeft nu al ruim het dubbele aantal vooraanmeldingen voor komend collegejaar.

Andere voorstellen waren:

• Onderwijs aanbieden dat minder arbeidsintensief is, zoals de flipped classroom waarbij studenten eerst thuis filmpjes kijken en daarna klassikaal opgaven maken
  • Gezamenlijke inschrijving bij Nederlandse universiteiten, waarbij studenten een voorkeur kunnen opgeven en centraal worden geplaatst.
  • Beter regelen van het toelatingsproces: een 7,5 in Nederland is anders dan een 7,5 in India. Kijk daarom meer naar competenties en persoonlijke groei van de studenten. Dan krijg je kleinere groepen met studenten die op hetzelfde niveau zitten.

De ondernemingsraad bespreekt dit onderwerp eind juni met het college van bestuur.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl