Wasub III knalt tegen de kant

De Delfste studenten van het Wasub III-team, die deze week meedoen aan de International Submarine Race in de VS, zijn tegen de kant gebotst en hebben hun onderzeeër flink beschadigd.

Het Wasub-team ligt nog in de race, maar het enorme gat dat gisteren in de punt is geslagen, maakt het onderwater fietsen er niet gemakkelijker op. De botsing gebeurde nadat een stuk van de romp (een klep) losliet en één van de vinnen beschadigde. De onderzeeër kreeg daardoor een sterke afwijking naar links.

Met een stuk plexiglas en doorzichtige tape hebben de studenten het gat gedicht. Ze hebben vandaag en morgen nog om een gooi te doen naar het wereldsnelheidsrecord van 13,02 kilometer per uur.

De studenten doen mee aan de International Submarine Race, een tweejaarlijkse race voor mens aangedreven onderzeeërs, die plaatsvindt in het David Taylor Model Bassin, een kilometer lang overdekt bassin in Maryland (VS), waar de Amerikaanse marine normaliter patrouilleschepen en ander oorlogstuig test.

Twintig teams, van voornamelijk studenten en scholieren, trekken hier sprintjes van honderd meter onderwater in hun zelfgemaakte onderzeeërs. Wasub III doet mee aan de schroefcategorie. Bij deze klasse maken de deelnemers een zo gestroomlijnd mogelijke cocon waarin een fietser nog net plat op zijn buik kan liggen, gezicht naar voren. Middels een trapbeweging drijft hij een schroef aan. De cocon loopt helemaal vol met water. Lucht krijgt de fietser van een duikfles.

In 2005 deed een team van de TU ook mee aan de race, met de Wasub I. Dat was een groot succes. Die onderzeeër was toen met 12 kilometer per uur de snelste eenpersoons boot. Het jaar erop deed een ander Delfts team mee met de Wasub II aan een soortgelijke race vlakbij Los Angeles. Net als dit jaar voer deze boot zich te pletter tegen de kant. Het heeft vervolgens jaren geduurd voordat een nieuw team de fakkel weer oppikte.

www.facebook.com/WASUB3