Wasub en Solarboat gaan voor goud

Twee bijzondere boten gaan deze week te water. Een boot op zonne-energie en een onderzeeër op menskracht. De Solarboat en de Wasub II, gebouwd door Delftse studenten, maken deze zomer goede kans de snelste in hun soort te zijn.

De Elfstedentocht is al jaren niet meer gereden. Gelukkig is er nu een zomers alternatief: de Frisian Nuon Solar Challenge. Van 19 tot 23 juni ‘racen’ boten op zonne-energie langs de route van de Elfstedentocht. “Het gaat erom een lange afstand af te leggen, het is geen sprint”, zegt Nils Beers, een van de tien maritieme-techniekstudenten van het Delftse team. “Onze Solarboat is van onder smal, zodat hij weinig weerstand van het water ondervindt. En bovenop juist lekker breed, met veel ruimte voor de zonnepanelen.”

De zonnepanelen zijn geleend van de zonnewagen Nuna. “Daarom zitten we in de open klasse”, vervolgt Beers. “Andere klassen kregen de zonnepanelen van de organisatie, maar als team uit Delft kun je dat toch niet maken.” Gemiddeld vaart de boot ongeveer twintig kilometer per uur. Hopelijk is dit genoeg om de tegenstand te verslaan. “We kennen de boten van de universiteiten van Jordanië en Pakistan niet, maar als je van zo ver komt, heb je vast een goede boot”, denkt Beers. Niet alleen de race is spannend, ook de laatste loodjes van het bouwen. De boot, die donderdag door rector Fokkema wordt gedoopt, is namelijk nog niet af. “We hebben wat problemen gehad met de bouw, dus nu moet de elektronica er nog in. We kunnen nog hoogstens zes uur testvaren.”

Beers vermoedt dat het over een paar jaar mogelijk is met een betaalbare sloep op zonne-energie over de Friese meren te varen. Maritieme-techniekstudent Ruben de Bruin van het Wasub II-team, ziet niet snel iemand rondvaren in een onderwaterfiets. “Maar het onderzoek dat is verricht voor de technische snufjes is interessant voor andere schepen.” Het basisontwerp van de eerste Wasub, die vorig jaar het wereldrecord haalde, is uitgebreid met extra technische handigheidjes. Bijvoorbeeld een automatische piloot om de boot op koers te houden. Zo kan de piloot al zijn energie in het fietsen stoppen. IO-student Thijs Orth is een van de piloten. “De baan is kort dit jaar, Gelukkig heb ik als zwemmer veel kracht om te sprinten. En we hebben een verstelbare schroef. Zo lijkt het of ik versnellingen heb en kan ik hard optrekken.” Of de trucs iets uithalen, zal blijken tussen 19 en 23 juli tijdens de Human Powered Submarine Contest in Californië. Het team heeft goede hoop het wereldrecord te breken. Maar eerst moet de Wasub II, net als de Solarboat, nog afgemaakt worden. In de Verenigde Staten, want daarheen werd hij deze week al vervoerd.