Wanneer kan de EWI-hoogbouw weer open?

De faculteit EWI hoopt de eerste acht verdiepingen van de hoogbouw in september weer in gebruik te nemen. Wat gebeurt er allemaal in de tussentijd?

Vanaf deze week kunnen medewerkers zich aanmelden om hun spullen uit het gebouw te halen. (Foto: Marjolein van der Veldt)

De iconische hoogbouw van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) is sinds twee weken dicht. Daartoe had decaan Lucas van Vliet besloten, nadat uit onderzoek was gebleken dat de brandveiligheid niet zeker kon worden gesteld. De stalen constructiebalken bleken niet lang genoeg bestand tegen hoge temperaturen. De schaarse medewerkers en studenten die onder coronamaatregelen nog gebruik maakten van het pand moesten dat verlaten.

In weken die volgden, is er voor hen van alles geregeld. Zo kunnen studenten die vanwege een bijzondere situatie op de faculteit mochten komen, terecht in het onderwijsgebouw aan de Drebbelweg. Daar kunnen andere studenten, afstudeerders bijvoorbeeld, hun docenten indien nodig ook ontmoeten.

Vanaf deze week kunnen medewerkers zich aanmelden om hun spullen uit het gebouw te halen. Flexibele kantoren voor medewerkers die niet thuis kunnen werken, zijn verplaatst naar het pand aan de Van Mourik Broekmanweg, waar de EWI-afdeling DIAM (toegepaste wiskunde) net weg was. Enkele laboratoria, practica en speciale opstellingen voor online onderwijs zijn verhuisd naar de EWI-laagbouw.

Brandlast verlagen
Van Vliet is in deze drukte blij met alle hulp die hij vanuit de eigen faculteit en daarbuiten krijgt aangeboden. Toch gaat hij niet overal op in, om de samenhang binnen zijn faculteit niet te verliezen. Ook is het efficiënter en beheersbaarder om labs te clusteren, vertelt hij.

‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren?’

Daar komt bij dat het is gelukt om de brandlast te verlagen op verdiepingen waar de brandwerendheid nog niet was aangepakt. Zoveel mogelijk brandbare spullen zijn verwijderd, apparatuur is afgekoppeld en pantry’s zijn buiten gebruik gesteld. Dat maakt het volgens Van Vliet mogelijk om ‘als het echt niet anders kan en onder strikte voorwaarden onderzoeksopstellingen te bereiken die niet verplaatst kunnen worden’.

Intussen is het gelukt om een strakke hersteloperatie te organiseren. “Alles stond in de steigers, want we zaten al in een renovatietraject. Dat is nu versneld.” Een aannemer begint maandag 8 maart met het brandwerend maken van de begane grond, de eerste en de tweede verdieping, zodat deze bij de start van het nieuwe collegejaar weer open zouden kunnen. De verdiepingen drie tot en met acht zijn eerder al gerenoveerd. Het streven is nu om die op 1 juni te openen, net als de vijf grote collegezalen in de aanbouw achter de hoogbouw. De verdiepingen vanaf de negende zullen in clusters van drie worden aangepakt nadat de werkzaamheden op de onderste etages zijn afgerond.

Behoefte aan de campus
De werkzaamheden zijn volgens Van Vliet zo ingericht dat de aannemer zo snel mogelijk kan werken en studenten zo snel mogelijk weer in het pand terecht kunnen. “Stel dat zij straks weer naar de campus mogen komen, dan wil ik niet hoeven zeggen dat dat voor EWI-studenten niet geldt. Zij hebben er een grote behoefte aan om naar de campus te komen. Wij hebben oog voor hun noden.”

De situatie in de hoogbouw lijkt onder controle. Voelt dat voor de decaan ook zo? “We parkeren nu even alle dingen die geen hoge urgentie hebben, maar medewerkers en ikzelf zitten met allerlei vragen. We moeten achterhalen waarom we niet eerder wisten dat de brandwerendheid van de constructiebalken niet aan de eisen voldeed. Hoe dit heeft kunnen gebeuren? Dat gaan we zeker onderzoeken.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl