Opinie

Wanhopige scheikundeleraar maakt crystal meth

In de tv-serie ‘Breaking Bad’ maakt een nerdy scheikundeleraar perfecte crystal meth om zijn peperdure kankerbehandelingen te betalen. Tussen de chemokuren door houdt hij zich staande in de onderwereld, dankzij zelfgemaakte explosieven.

Walter White verliest de grip op zijn zorgvuldig opgebouwde leven als hij hoort dat hij longkanker heeft. Hij heeft een mooi huis in een buitenwijk, een stabiele baan als scheikundeleraar, een lichamelijk gehandicapte zoon en een jonge, zwangere vrouw. White wil de strijd aangaan met zijn ziekte om zijn leven te behouden. Maar hij kan de peperdure behandeling niet betalen en wil al helemaal niet dat zijn gezin na zijn dood financieel aan de grond komt te zitten.

Daarom neemt hij een opmerkelijk besluit. Hij gaat met zijn voormalige student Jesse Pinkman in het geheim crystal meth maken in een camper met roze gordijntjes in de woestijn van New Mexico. Al snel blijkt dat White de puurste dope maakt die de dealers van Albuquerque ooit hebben gezien. De drugs van White zijn een groot succes. Maar een scheikundeleraar die drugs produceert, dat kan natuurlijk niet goed gaan. Al snel krijgt White het aan de stok met linke onderwereldfiguren. Dat levert bloedstollend spannende scènes op.

Bryan Cranston is fenomenaal als Walter White. Hij speelt hem zowel kwetsbaar als vastberaden. Hij ontving daarvoor terecht een prestigieuze Emmy Award. De jonge acteur Aaron Paul zet Jesse Pinkman subliem neer als een jongen, die zijn onzekerheid met stoer gedrag en turbotaal probeert te verbloemen. Whites macho zwager Hank Schrader wordt fantastisch vertolkt door Dean Norris. Hij werkt bij de politie (afdeling narcotica) en toont op verjaardagsfeestjes zijn dienstwapen en maakt foute grappen. Maar als hij in het nauw gedreven wordt, is hij doodsbang. Zijn hyperventilaties houdt hij angstvallig voor zijn omgeving verborgen en dat maakt hem tot een tragisch figuur.

De verschillende verhaallijnen grijpen in ‘Breaking Bad’ fraai in elkaar. Whites worsteling met kanker, gezin en de drugswereld komt samen met Schraders jacht op drugsboeven. Het lukt de schrijvers en de acteurs om van Breaking Bad een spannende, hilarische en tragische serie te maken.
De serie staat bol van de scheikunde. White maakt bijvoorbeeld zelf explosieven, die hij gebruikt in een dreigende ontmoeting met gevaarlijke criminelen. Inmiddels heeft de serie in de Verenigde Staten drie seizoenen gehad van een constant hoog niveau. Daarin wordt, net als bij CSI, op een originele manier benadrukt hoe interessant scheikunde is en meesterlijk getoond waartoe mensen in staat zijn als ze in het nauw gedreven worden.

Breaking Bad, AMC, dvd-box seizoenen 1 en 2 op dvd, vanaf 15 euro.

‘Vrouwen moeten de tijd hebben voor zelfontplooiing en daarom moet de vruchtbaarheidsleeftijd zo lang mogelijk kunstmatig worden verlengd.’
Nrc.next schrijft een columnwedstrijd uit waarin deze stelling verdedigd dan wel weerlegd dient te worden.  Als parttime columnist denk je daar dan toch even over na. In mijn geval – hoe ironisch – achter een Bugaboo.
Ik ben aan het afstuderen en zal als ik eindelijk klaar ben de zesentwintig naderen, maar dan kan het zelfontplooien serieus beginnen! Voor je afstuderen krijg je op het hart gedrukt iets te kiezen waar jij echt in bent geïnteresseerd. Ik koos baby’s. Sinds de pil is het krijgen van een kind een keuze. Fantastisch! Maar waar kies ik dan eigenlijk voor? En wanneer in godsnaam? Ambitieus zijn, vrouwelijk, van alle markten thuis en toch uitblinken in een wereld die maar de hele tijd aan je voeten ligt te hijgen, kost tijd. Maar daar heb ik het helemaal zelf naar gemaakt. Ik mocht namelijk altijd alles zelf kiezen; school, partner, cupmaat, kapsel, yoghurt; als verwend kind in een snoepwinkel met voor ieder pijntje een zuurtje voor de schrik. Leve de maakbaarheid! Twee jaar poepluiers verschonen van iemand die nooit eens aan jou vraagt hoe het eigenlijk voelt om gekloofde tepels te hebben, is niet leuk. Blijkt uit mijn gebruikersonderzoek. En totaal gedesoriënteerd midden in de nacht je huilbaby ontcijferend, heb je dus geen zak aan je iPhone. Iets kiezen dat geen garantie biedt op instant geluk, of erger, waar we iets voor moeten opofferen, is nog maar moeilijk voor te stellen in een samenleving waar het uitsluitend om het zelf draait. En dus stellen we die keuze zo lang mogelijk uit. Maar wie zegt mij dat ik mij niet meer zou kunnen ontplooien met kind? Laten we daar dan iets aan doen! Want is de keuze voor iets dat mijn leven betekenis geeft buiten mijn eigen ikje om niet een prachtige vorm van ontplooiing? Daar kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen! Opgelucht heb ik mijn vriend gebeld: ‘Mijn eierstokken zijn al drie jaar in verval!’ heb ik geroepen. ‘We moeten onmiddellijk aan slag! We hebben geen enkele keus!