Wageningers maken beste protestlied

De Wageningse gelegenheidsband ‘De Langstudeerders’ heeft volgens de LSVb het beste protestlied geschreven. Aanstaande vrijdag treden ze tijdens de landelijke demonstratie op met hun lied ‘Beste meneer Rutte’.

De LSVb, die de wedstrijd uitschreef, kreeg vijf protestliederen binnen. Een aantal daarvan zijn terug te luisteren op de site kenniscrisis.nl, waaronder het winnende nummer.

Kaal
“Beste meneer Rutte, daar gaat uw ideaal. Hard werkende studenten die plukt u zo wel kaal. De kwaliteit van ’t onderwijs die raakt zo in het slob, met zo’n boete houden we er allemaal mee op”, zingt voorman van De Langstudeerders Hans Vermunt.

Guus Meeuwis
Het protestlied is geschreven op de melodie van ‘het dondert en ’t bliksemt’ van Guus Meeuwis. “Het is een melodie die iedereen kent en de tekst is niet te moeilijk”, motiveert Maaike Verhoek de keuze van de LSVb. “Dit moet iedereen vrijdag mee kunnen zingen.”

Via Facebook hebben zich al meer dan tienduizend studenten voor de demonstratie aangemeld. Ruim zeven duizend studenten hebben het nog in overweging.

Dat zei collegelid Paul Rullmann vorige week bij overleg met de studentenraad (sr). Volgens de sr heeft Bouwkunde niet alleen in BK City onvoldoende ruimte, maar is ook de bijgehuurde ruimte aan de Cornelis Drebbelweg onvoldoende.
De raad vroeg om maatregelen en pleitte voor uitbreiding of nieuwbouw. Volgens de sr scheelt uitbreiding van of bij BK City gesjouw met materiaal uit ateliers en rechtvaardigt het nog meer dat de 25 miljoen euro van onderwijsminister Plasterk voor nieuwe huisvesting wordt gestoken in het gebouw.
Rullmann stelde dat ruimtegebrek aan de Cornelis Drebbelweg vooral in tentamentijd een probleem is. Ateliers moeten dan worden omgebouwd tot tentamenzalen. Hij hoopt dat bij invoering van een tienurenrooster ‘mogelijk ook voor tentamenplanning iets meer ruimte’ komt. Voor een structurele oplossing voor bouwkunde en voor de tentamenperiode ‘puzzelt’ het cvb. “Er is nog geen beslissing genomen, maar er komt geen nieuwbouw of uitbreiding. Onze eerste optie is bestaande ruimte op de campus gebruiken. Die is geschikt te maken.”
De sr vindt die stellingname jammer omdat elders inhuren dan nodig blijft en andere faculteiten die ruimtegebrek hebben daaronder lijden. Sr-lid Mark Bosschaart zei nu al van studenten van meerdere faculteiten klachten te krijgen. Hij vreest aantasting van de onderwijskwaliteit.
Deze discussie ontstond bij de bespreking van een brief die de sr naar onderwijsminister Plasterk heeft gestuurd. Daarin verdedigt de sr dat de 25 miljoen van OCW voor nieuwbouw voor Bouwkunde is ingezet voor het creëren van het BK City in het oude hoofdgebouw. Daarbij verwijst de sr naar de veranderde campusstrategie en het succes van BK City, dat een breed gewaardeerd icoon is geworden, waardoor het besluit Bouwkunde er definitief te vestigen logisch is. In de brief schetst de sr de noodzaak Bouwkunde uit te breiden om de ruimtenood te leningen. Ook daarom zou Plasterk zijn geld niet moeten terugeisen.