Waarom?Daarom!

Een antwoord op deze prangende vraag liet zeer lang op zich wachten. Gelukkig helpt een anonieme student ons uit de onwetendheid: “In principe maakt het niet uit op welke zaterdag je in de file staat. Ook op de Nederlandse wegen valt het fenomeen van het vakjespatroon te bespeuren, als het maar een beetje zonnig is en in ieder geval niet regent. Zwarte Zaterdag staat er wel om bekend dat het vaak schitterend weer is. Vooral in het zuiden van Frankrijk is de kans groot dat de temperaturen hoog oplopen bij een onbewolkte lucht. Een zonnebril, het liefst met gepolariseerde glazen, is op dat moment geen overbodige luxe. Ik zag het vakjespatroon ook eens, in de achterruit van de auto voor mij in de file. Het komt doordat de ruiten van gehard glas zijn. Tijdens het afkoelproces ontstaan er gepolariseerde vlakken, in twee richtingen, die zichtbaar worden met een zonnebril met gepolariseerde glazen.”

De anonieme schrijver vervolgt: “Polariserende glazen laten alleen in één specifieke richting op trillende lichtgolven door. Ze werken als een filter. Als je twee glazen op elkaar legt en ze een kwartslag ten opzichte van elkaar draait laten ze helemaal geen licht meer door. Dit zelfde gebeurt bij de autoruit en je zonnebril. De ruit is het eerste filter, de zonnebrilglazen het tweede. En omdat er in de ruiten gepolariseerde vlakken in twee verschillende richtingen zitten, zie je dus vlakken. Terwijl je zonder zonnebril een egale achterruit ziet. Je ziet het niet bij de voorruit, omdat deze dus schijnbaar niet gehard is.”

De vraag van deze week wordt gesteld door een eerstejaars student industrieel ontwerpen en heeft betrekking op zijn ervaring tijdens de vorige Owee: “Waarom zie je dubbel als je dronken bent?” (MvdS)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.

Willem, vierdejaars student werktuigbouwkunde, vroeg zich voor de zomervakantie af: “Als je in de ellenlange file op Zwarte Zaterdag staat en je met je polaroidzonnebril naar de achterruit van de auto voor je kijkt, zie je een patroon van vlakjes ter grootte van een euromunt. Waarom zie je dat alleen bij de achter- en zijruiten van een auto en niet bij de voorruit?”