Waarom?Daarom!

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet niet je naam, studie en studiejaar te vermelden!

De vraag van vorige week werd gesteld door Robbert Fokkink: “Waarom gebruiken racefietsers dichte achterwielen? Het gaat er toch om dat het traagheidsmoment groot is, zodat je eenmaal opgebouwde vaart niet meer verliest. Waarom hebben fietsers dan niet gewoon zware achterwielen?”Maurits Mostert, zevende jaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, stelt dat het eigenlijk niet om het traagheidsmoment te doen is: “Volgens mij heeft dit puur te maken met aërodynamica. Een dicht wiel heeft minder luchtweerstand dan een open wiel. Twee dichte wielen zou aërodynamisch optimaal zijn, maar het voorwiel wordt (bijna) nooit dichtgemaakt omdat dan de fiets nog moeilijker te controleren is met zijwind.”‘Een wielrenfanaat’, zesdejaars bouwkunde, voegt hieraan toe dat gewicht juist onwenselijk is. “Er moet immers meer kracht worden geleverd om fiets plus fietser een snelheid te geven. Dichte (en dus zwaardere) achterwielen zijn dan ook alleen bij tijdritten voordelig, als er geen hellingen worden gereden en er slechts één keer moet worden geaccelereerd.”De onbekende wielrenfanaat voegt er nog wat interessante statistieken aan toe. Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.Verder hebben we natuurlijk de nieuwe vraag van de week, die al een tijdje op de plank ligt. Het viel Marijn Bos, vierdejaars student industrieel ontwerpen, na theatervoorstellingen altijd op dat publiek na enige tijd in hetzelfde ritme gaat klappen. De vraag van de week luidt dan ook: Hoe komt dit?” Het antwoord ligt waarschijnlijk niet voor de hand, maar het fenomeen is ongetwijfeld bij iedereen bekend. Dus zet je bèta-bagage even opzij en laat je (psycho)logische redeneercentrum maar werken! (PM/IK)