Waarom steeds meer studentes gaan voetballen

De damesafdeling van Ariston’80 bestaat twintig jaar. Met vier teams heeft de club de grootste vrouwenvoetbalafdeling van Delft. “Indirect heeft dat EK wel effect gehad.”

De vrouwenafdeling van Ariston'80 maakte in korte tijd een flinke groei door naar vier teams. (Foto: Sam Rentmeester)

Vrouwenvoetbal is hot. In juni doet Europees kampioen Nederland, wellicht met ADO-talent en TU-studente Victoria Pelova (technische wiskunde) in de selectie, mee aan het wereldkampioenschap (WK) in Frankrijk.

Aan de TU biedt zowel Taurus als Ariston’80 vrouwen de mogelijkheid om te voetballen. Laatstgenoemde club speelde haar eerste officiële wedstrijd op 26 september 1999. In Leiden werd toen met 6-3 gewonnen van FC Rijnland.

Diana Pereira, sinds anderhalf jaar trainer/coach van dames 3, speelde elf jaar voor de club, waarvan twee als bestuurslid. Delta sprak met haar.

(Foto: Diana Pereira)

Ariston’80 heeft de grootste vrouwenseniorenvoetbalafdeling van Delft. Heb je een verklaring voor de toenemende belangstelling?

“Er studeren meer meiden aan de TU en teamsporten worden populairder. Ik merk niet dat vrouwen hier komen voetballen door de EK-winst van Oranje in 2017. Indirect heeft dat EK wel effect gehad. Minstens vijftig procent van de vrouwen die zich aanmelden hebben als meisje al gevoetbald, dat was vroeger niet zo. Meisjesvoetbal is de afgelopen tien jaar populairder geworden en wordt ook beter ondersteund bij de verenigingen. Dat is medebepalend voor de groei bij Ariston’80.”

Hoe serieus is vrouwenvoetbal bij Ariston’80?

“Heel serieus, al hebben we buiten het veld ook veel lol met elkaar. Met twee selectieteams en twee recreatieve teams hebben we een evenwichtige balans tussen de betere en de mindere voetbalsters. De voorzieningen zijn goed. Elk team heeft een of twee trainers en er is een keeperstrainer voor vrouwen. De doelvrouw wordt niet alleen meer gebruikt om lekker op af te ronden.”

Wat zijn de ambities?

“De club is bezig met een meerjarenplan. Het eerste team speelt nu in de tweede klasse, de rest in de vierde of vijfde klasse. We willen in elke klasse een team, zodat elke speelster op eigen niveau kan groeien. Ik denk dat je met een gemotiveerd team ook met elkaar kan groeien op een lager niveau.”

Hoe is de damestak ontstaan?

“Een aantal meiden van FC Tutor, de zaalvoetbalclub van de TU, wilde gaan veldvoetballen. Ze hebben er wat vrouwen bij gezocht en zijn begonnen. De dames van het eerste uur voetballen nu nog maandelijks 7 tegen 7, in een regionale competitie.
De laatste jaren is de groei snel gegaan. Van twee teams in 2009 tot drie in 2016 en vier in 2018. Met zeventig vrouwen vormen we een hechte groep. We doen veel dingen samen, zoals het organiseren van een kerstdiner of het bezoeken van een eredivisiewedstrijd.”

Komen er bijzondere lustrumactiviteiten?

“In juni gaan we met veertig vrouwen op Frankreis, een jubileumreis naar Frankrijk. We hebben kaartjes bemachtigd voor de WK-wedstrijd tegen Kameroen. We claimen een plein in Valenciennes, dat wordt het Ariston-lustrumplein. En we zamelen geld in voor een goed doel: Plan International/ La League. Zij organiseren activiteiten voor meisjes in Brazilië en Nicaragua.”

• Meer informatie over Ariston’80 en het lustrum? Kijk op hun website.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport