Waarom loopt er een blauwe lijn over de campus?

Waarom loopt er sinds kort een blauwe lijn dwars over de campus? En waarom stond er gisteren een student tot aan zijn middel in de vijver bij het college van bestuur?

De breedtegraad, gezien vanuit faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. (Foto's:Connie van Uffelen)

Wie lang genoeg naar het noorden reist, passeert vroeg of laat de poolcirkel. Soms geeft een bord dat aan, zoals in het Finse Rovaniemi. Andere bekende denkbeeldige lijnen zijn de evenaar en de keerkringen, maar laat er nu ook eentje dwars over de campus lopen: de 52ste breedtegraad. Toen professor Ramon Hanssen zich dat jaren geleden realiseerde, kwam hij op het idee om die denkbeeldige lijn zichtbaar te maken. Resultaten in zijn vakgebied geodesie, waarin Hanssen veel werkt met aardobservatie, zijn vaak toch al niet tastbaar.

In november 2011 spoten Hanssen en consorten de lijn al stiekem met een spuitbus op de stoep. Het idee voor een mooi ontwerp pitchte hij bij het college van bestuur en bij de decanen van Civiele Techniek en Geowetenschappen en Industrieel Ontwerpen.

De lijn lag in het verleden ergens anders

Het leuke van de breedtegraad, zegt Hanssen, is dat er een tijdseffect in zit. Het Euraziatische continent beweegt namelijk richting het noordoosten. “Je ziet de lijn dus ‘zakken’. De lijn lag in het verleden ergens anders en daarmee kun je de factor ‘tijd’ op de campus zichtbaar maken. Uit berekeningen blijkt dat het continent 16 millimeter per jaar naar het noorden schuift.”

Hanssens plan bleef een tijd liggen totdat Michael van der Meer, hoofd van het Science Centre, het oppakte. Er mocht niet zomaar een streep door de campus worden getrokken, maar nu, zeven jaar ofwel 11,2 centimeter later, loopt er dan toch een lijn door de campus. Hij is te vinden tussen het glazen kopgebouw van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen en 3mE.

blauwelijnstartcitg_21augustus2018_ConnievanUffelen_0.jpg

De blauwe lijn heeft in de kern een witte strook met daarin een zwarte streep van zestien millimeter breed. Die streep markeert de plek waar de 52ste breedtegraad lag op 1 januari 2018. Voor wie het gaat meten: nu ligt hij dus al niet meer op die plek. “De breedte van de zwarte lijn is de verschuiving per jaar”, verduidelijkt Hanssen.

Tijdseffect
Om het tijdseffect te laten zien, zijn er zes grijze lijnen parallel aan de blauwe aangebracht die belangrijke ‘Delftse gebeurtenissen’ markeren. De eerste lijn ligt 2,79 meter noordelijker en markeert de oprichting van de TU in 1842. De volgende drie lijnen staan voor gebeurtenissen in de ‘Gouden Eeuw’:

• De eerste maal dat de Delftse onderzoeker Antoni van Leeuwenhoek bacteriën beschrijft, in 1676. Die lijn ligt 5,4 meter noordelijker dan de positie in 2018.
  • De ontsnapping van Delftenaar Hugo de Groot in een boekenkist uit Slot Loevestein in 1621. Die lijn ligt 6,3 meter noordelijker dan in 2018.
  • De moord op Willem van Oranje in Delft in 1584; 6,9 meter noordelijker dan in 2018.

De vijfde lijn ligt op twaalf meter afstand van de blauwe: daar lag de 52e breedtegraad in het jaar 1246, toen Delft stadsrechten kreeg. De laatste lijn, op 32 meter afstand, geeft het begin van de westerse jaartelling aan: het jaar 1. Binnenkort komen er bordjes met uitleg hierover. “De gedachte is dat als je nu hier komt studeren en je dat nominaal zou doen – dus drie jaar bachelor en twee jaar master – de lijn 5×16 millimeter = 8 centimeter is verschoven”, zegt Hanssen.

Bij de officiële opening van de lijn presenteert Hanssen een filmpje over het project waarvoor gisteren nog wat opnames werden gemaakt. Zijn masterstudenten geoscience and remote sensing Mark Bemelmans en Rianne Broeksma liet hij een tijdelijke blauwe lijn over het bureau van Van der Hagen trekken. De denkbeeldige lijn loopt namelijk recht over diens vergadertafel.

blauwelijnbureauTim_22augustus2018_ConnievanUffelen.jpg

Bemelmans liep vervolgens tot aan zijn middel de vijver bij het college in om te laten zien hoe de lijn vanaf het riet aan de kant zou doorlopen.

blauwelijninwater_22augustus2018_ConnievanUffelen_0.jpg

Hoe nu verder? Volgens Hanssen leven er nog wel wat ideeën, bijvoorbeeld het doortrekken van de lijn in de vloerbedekking of over het dak zodat die op Google Maps zichtbaar wordt. Een ander idee is dat studenten bij hun afstuderen net als in het zweetkamertje van de Universiteit Leiden hun handtekening langs de lijn kunnen zetten. We zullen zien hoeveel centimeter dat nog duurt.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl