Waarom is er een toiletjuffrouw in de Library?

Een ongelukkige timing. Middenin de tentamenperiode, terwijl de TU Library langer open is, zijn de toiletten voor medewerkers buiten gebruik geraakt.

Maria Teixeira zorgt er samen met haar collega's voor dat de toiletten schoon en fris zijn. (Foto's: Marjolein van der Veldt)

Toen ruim een week geleden de eerste toiletten in het kantoorgedeelte van de Library werden afgesloten, leek er niets aan de hand. Een verstopt riool, dat komt wel vaker voor. Toch blijkt het euvel erger dan gedacht, want ruim anderhalve week later zijn de toiletten nog altijd defect.

Medewerkers en studenten gebruiken sindsdien dezelfde toiletten, die naast de Coffee Star. Een flinke belasting, vooral omdat de Library momenteel tjokvol blokkende studenten zit. Dit zorgt tijdens spitsuren voor lange rijen.

IMG-20200120-WA0007_0.jpg
Het euvel bleek erger dan gedacht…

Toiletjuffrouw
Om ervoor te zorgen dat de hygiënische omstandigheden op orde blijven, worden de toiletten vaker schoongemaakt. Sinds afgelopen vrijdag is er zelfs permanent een toiletjuffrouw (of -meester) aanwezig. Dat is best luxe, vinden twee studentes. Van de extra drukte hebben ze tot nu toe niet veel gemerkt. Het is tijdens de tentamenperiode altijd druk, maar dat de toiletten nu vaker worden schoongemaakt vinden ze ‘heel relaxt’.

Een van de verantwoordelijke schoonmakers is Maria Teixeira. Ze werkt al 24 jaar op de TU Delft en neemt haar nieuwe (tijdelijke) functie uiterst serieus. Op de vraag of ze het fijn vindt dat ze af en toe kan zitten, reageert ze verbaasd. “Zitten? Ik ga nu juist nóg vaker kijken of het wel schoon is en lekker ruikt. Dat is heel belangrijk, hoor”, spreekt ze ons bijna streng toe.

Teixeira zelf is blij met deze oplossing. “De afgelopen dagen waren best stressvol. Ik moest het schoonmaken van kantoren aan de achterkant van het gebouw combineren met het schoonhouden van deze toiletten. Het is fijn dat ik nu alleen deze taak heb.”

De toegenomen drukte meet Teixeira aan het aantal gebruikte toiletrollen. “Normaal gebruik ik voor deze locatie een baal (ongeveer veertig rollen) toiletrollen per dag, nu gaan er zomaar twee doorheen.”

Ongeduldig wipt ze heen en weer, de schoonmaakspray in haar hand. Vooruit, nog een laatste vraag dan. Wat vindt ze het leukste aan deze tijdelijke taak? Teixeira glundert: “Ik krijg af en toe complimentjes dat het zo schoon is, dat maakt me heel blij.”

Wegens succes verlengd
Voorlopig is het einde nog niet in zicht. Door verzakkingen in de grond zitten op meerdere plekken knikken in de leiding, laat Library projectleider Linda Heemskerk in een e-mail aan de ‘getroffen’ medewerkers weten. “De verzakkingen worden hersteld en delen van de leiding worden vervangen. Alleen door verdere graafwerkzaamheden kunnen alle problemen verder opgespoord worden. Het is daarom niet mogelijk aan te geven, wanneer de toiletten weer in gebruik genomen kunnen worden.”

Via ludieke posters probeert gebouwbeheer er het beste van te maken. Sterker nog, de actie is wegens succes zelfs verlengd.

IMG_20200117_105636.jpg

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt