Waarom? Daarom!

Jorne Meijer, vierdejaars technische bestuurskunde, kent zijn klassiekers. Hij stelt dat een harde schijf beslist niet zwaarder kan worden naarmate hij voller raakt, ‘omdat hij uit allemaal kleine magneetjes bestaat die een bepaalde stand aannemen’. Pierre Maere, tweedejaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, is bovendien van mening dat indien een volle schijf meer weegt dan een lege, dit betekent dat er massa is toegevoegd. “Dan moet er dus een voorraad ‘massa’ zijn, die ook op zou kunnen raken. Maar dat gebeurt niet!” Zesdejaars informatica Melle Sieswerda heeft er een mooie metafoor voor: “De data op een harde schijf bestaat uit nulletjes en eentjes. Je kunt je een schijf voorstellen als een heel grote verzameling heel kleine tafelvoetbalmannetjes. Als ze liggen zijn ze ‘0’ en als ze rechtop staan zijn ze ‘1’. Maar de mannetjes wegen in beide posities natuurlijk evenveel. Trouwens, van ‘vol’ en ‘leeg’ kun je dus eigenlijk niet spreken.”

Maar dan het ‘anoniempje’. Hij plaatst zo zijn vraagtekens bij de stelling dat de massa van de harde schijf gelijk blijft. “Als alle magnetische veldjes van de harde schijf samen het magnetische veld van de aarde aantrekken, ‘weegt’ de harddisk meer dan in het geval ze het veld afstoten.” Iemand die daarover nog iets in te brengen heeft?

Ondertussen een prangende kwestie van Joris Veerman, vijfdejaars civiele techniek: Waarom droogt een koffiedruppel op in de vorm van een ringetje, in plaats van een egaal bruine vlek? (IK)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden!

Weegt een volle harde schijf meer dan een lege? Natuurlijk niet, menen de meeste studenten, verbaasd over zo veel onbenulligheid in een blad over de technische universiteit. Toch heeft een enkeling – weliswaar anoniem – een gedurfd afwijkend antwoord op de vraag van vorige week.