Waarom? Daarom!

Julien van Campen, vijfdejaars student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, verbetert de vragensteller: “Er worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Huidpigment is niet noodzakelijk voor onze warmtehuishouding. Melanine (pigment) neemt de energie op van het zonlicht dat op je huid valt. Zou het dit niet doen, dan zou al deze energie door de dna-moleculen in je huid moeten worden opgenomen. Bij veel zon raakt het dna blijvend beschadigd, met alle nare gevolgen van dien: huidkanker. Daarom hebben mensen die van oorsprong uit een zonnig land komen een donkerdere huid.”

José Hamer is derdejaars mijnbouwkunde, maar dit jaar zit ze fulltime in het VSSD-bestuur. Zij bekijkt deze vraag op darwinistische wijze: “Ik neem aan dat Fokkinks schoonvader de evolutie bedoelt, die hij inventiever had verwacht bij het kiezen van de kleur van pigment. Maar we hebben de evolutie in de war gebracht door onszelf te verwarmen met kleding – in plaats van op onze beharing te vertrouwen. Als we dat niet gedaan hadden, dan was heel die huid nauwelijks zichtbaar geweest. Evolutie heeft hierop dus geen invloed en het pigment heeft haar kleur dus niet aan hoeven passen.”

Extra leuk deze week: twéé nieuwe vragen. Hamer en Van Campen hadden namelijk allebei niet alleen een antwoord, maar ook een vraag. Hamer snapt niet dat je batterijen ‘lui’ kunt maken: “Het schijnt niet goed te zijn om batterijen steeds maar voor een deel te gebruiken. Maar je verandert toch niets aan de werking van een batterij door hoever je hem oplaadt of gebruikt?”

Van Campen vraagt zich af waarom de techniek van dieselmotoren niet ook voor benzinemotoren wordt toegepast. “Benzine bevat per liter meer energie dan diesel, dus je zou verwachten dat je een auto dan nog zuiniger zou kunnen laten rijden.” (IS)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden!

Vorige week stuurde Robbert Fokkink de volgende vraag in: Wit weerkaatst, zwart houdt warmte vast. Mensen met een donkere huid hebben het dus sneller warm en mensen met een lichte huid hebben het sneller koud. Dat zou toch andersom moeten zijn? Deze vraag was eigenlijk afkomstig van zijn schoonvader die in India woont.