Waarom? Daarom!

Vorige week in Delta een schijnbaar simpele vraag: waarom rijst melk als hij kookt?Een verbaasde reactie kwam binnen van Margot, derdejaars van een niet nader genoemde studie: “Is dit geen standaard middelbare-schoolscheikunde?” Ze legt uit: “Melk bevat eiwitten.

Het vormen van grotere moleculen is overigens een onomkeerbaar proces. De melk is wezenlijk veranderd nadat hij heeft gekookt. Dit zie je terug bij andere eiwitbevattende producten, zoals eieren en vlees: eenmaal gekookt of gebakken zijn ze niet meer terug te vormen tot de oorspronkelijke substantie.”

Toch roept haar eigen verhaal nog vragen op bij Margot: “Waarom rijst room dan niet, als je die in een warme saus gebruikt? Room is immers ook van melk gemaakt, en dus van eiwitten?”

De nieuwe vraag van de week komt waarschijnlijk voort uit de talloze studie-uurtjes die de gemiddelde student er deze maand op heeft zitten. Hein Cuppen, derdejaars maritieme techniek, vraagt zich af hoe zijn energiehuishouding in elkaar zit: “Ik ben in de ochtenduren meestal lekker fit, tot een uurtje of twee. Vanaf dat moment kak ik volledig in en ben ik nergens toe in staat, terwijl ik om een uur of zes ’s avonds weer helemaal actief ben. Hoe kan dit? En wat doe ik eraan?” (IK)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet niet je naam, studie en studiejaar te vermelden.

Een verbaasde reactie kwam binnen van Margot, derdejaars van een niet nader genoemde studie: “Is dit geen standaard middelbare-schoolscheikunde?” Ze legt uit: “Melk bevat eiwitten. Eiwitmoleculen hebben de eigenschap bij hun kookpunt samen ‘enorme’ moleculen te vormen. Als de melk het kookpunt bereikt, ontstaan er dus opeens miljoenen van deze grote moleculen tegelijk. Tijdens het koken bewegen ze ook nog eens heel intensief. In beweging neemt een groot molecuul meer ruimte in dan het aantal kleinere moleculen waaruit hij is opgebouwd. Kokende melk zal dus snel rijzen, sneller dan een andere kokende vloeistof die geen nieuwe moleculen vormt, zoals water.