Waarom All Energy Day een omstreden spreker laat komen

De keynote speaker op de All Energy Day relativeert de gevolgen van klimaatverandering en gaat daarmee in tegen de wetenschappelijke consensus. Waarom komt juist hij?

Een eerdere editie van de All Energy Day. (Foto: All Energy Day)

Read in Engish

Op de All Energy Day op 9 mei in Den Haag dit jaar bewust eens geen keynote speaker die de bezoekende studenten vertelt wat ze op de TU Delft horen als het gaat over klimaatverandering en de energietransitie. Namelijk dat de klimaatactie nodig is, de energietransitie moet worden versneld en de CO2-uitstoot sterk omlaag moet. De organiserende TU-studenten hebben gekozen voor iemand die een ander geluid in de samenleving vertegenwoordigt, vertelt de voorzitter van het All Energy Day-bestuur Berend Tideman. “Niet omdat we fan van hem zijn of het met hem eens zijn, maar omdat wij het interessant vinden om een andere mening te horen, ook al schaart die zich niet achter de wetenschap. De discussie mag best knetteren.”

De keynote speaker is de Deense Bjørn Lomborg. Hij schreef meerdere boeken die met klimaatverandering te maken hebben, zoals het in 2001 verschenen False alarm how climate change panic costs us trillions hurts the poor and fails to fix the planet (Vals alarm: hoe paniek over klimaatverandering ons triljoenen kost, de armen schaadt en er niet in slaagt de planeet te repareren). Ruim voor die tijd al en ook daarna was en is het zijn boodschap dat klimaatverandering bestaat en door mensen is veroorzaakt, maar dat de gevolgen daarvan meevallen en dat reductie van CO2-uitstoot de investeringen niet waard is. Dat geld zou volgens hem beter gestoken kunnen worden in andere wereldproblemen.

Lomborg krijgt de kritiek dat hij desinformatie verspreidt. Daar is zelfs in 2011 een heel boek aan gewijd: The Lomborg Deception: Setting the Record Straight About Global Warming (Het bedrog van Lomborg: De waarheid vertellen over de opwarming van de aarde). Hoe gaan de studenten op 9 mei voorkomen dat Lomborg desinformatie deelt?

‘Mensen vinden het super leuk dat we de boel opzwepen’

Tideman laat weten Dat Lomborgs keynote zal gaan over ‘het prioriteren van oplossingen voor duurzame ontwikkeling’. Binnenkort zal hij met Lomborg spreken over de inhoudelijke details. “Daarna zal hij zijn verhaal schrijven, wat wij weer checken op verkeerde feiten. Wij moedigen ook de bezoekers aan om zich kritisch in te lezen. Wat ze daarvan leren? Dat ze goed moeten nadenken over wat ze vinden en hoe ze zich moeten verdedigen tegen mensen met een minder wetenschappelijke mening. Ik hoor om me heen dat mensen het super leuk vinden dat we zo de boel opzwepen.”

Door het door hem verwachte weerwoord is Tideman dan ook niet bang dat bezoekers na het praatje van Lomborg naar huis gaan met het idee dat het wel meevalt met de opwarming van de aarde en dat de energietransitie dus ook niet zoveel haast heeft. “We willen allemaal hetzelfde, dat de wereld een betere plek wordt, ook voor de generaties na ons. Een snellere energietransitie is nodig, maar kan op allerlei manieren. De vraag is hoe je de neuzen zo snel mogelijk dezelfde kant op krijgt. Wij denken dat discussie daarbij helpt.”

Gevraagd naar zijn mening daarover laat TU-rector magnificus Tim van der Hagen via een woordvoerder weten dat de organisatie vrij is om uit te nodigen wie zij wil. Ondanks dat Van der Hagen in de board of recommendation van de All Energy Day zit en de TU Delft ook financieel aan het evenement bijdraagt, staat het los van de TU, benadrukt de woordvoerder. “We gaan dan ook niet op de stoel van de organisatie zitten.”

De klimaatactivisten van End Fossil, die geregeld bij het college van bestuur aan tafel zitten, reageren op Instagram verbolgen op keynote speaker Lomborg. ‘Iemand uitnodigen die de wetenschappelijke gemeenschap zo schaamteloos in diskrediet brengt is een schande’, schrijven zij. Tideman ziet het anders. “Wij organiseren dit evenement met duurzame en goede doelen voor ogen.”

• De All Energy Day vindt op 9 mei tussen 9.00 uur en 17.30 uur plaats in Den Haag. Studenten, bedrijven en andere geïnteresseerden in de energietransitie kunnen er workshops, presentaties en een bedrijvenmarkt bijwonen. Ook is er een pitch-competitie voor startups. Tickets zijn te koop tot 7 mei.