Waar wil je wonen?

Hoeveel huur betaal je? Waar wil je wonen na je afstuderen? Om de kamernood beter te kunnen bestrijden, inventariseren het ministerie van binnenlandse zaken en studentenhuisvesters de woonsituatie en woonwensen van Nederlandse studenten.

De enquête is onderdeel van de nieuwe ‘monitor studentenhuisvesting’ die jaarlijks zal gaan verschijnen en studentenstromen inzichtelijk moet maken. Het ministerie en het kenniscentrum studentenhuisvesting hopen dat zoveel mogelijk studenten de enquête op wonenalsstudent.nl  zullen invullen.

De antwoorden zullen namelijk worden gebruikt om te bepalen hoeveel en wat voor studentenwoningen er de komende tien jaar moeten worden gebouwd. Om een goed beeld te krijgen moeten per stad minimaal duizend studenten de enquête invullen. Het woonwensenonderzoek zal elke twee jaar worden herhaald.

In november ondertekenden toenmalig minister Donner, de studentenorganisaties en de studentenhuisvesters het Landelijk Actieplan Studentenhuisvesting. Daarin staat dat er de komende vier jaar zestienduizend nieuwe studentenwoningen zullen worden gebouwd. In ruil daarvoor mogen dat van het ministerie wel kleinere studentenkamers zijn en worden de bouwregels versoepeld. Zo hoeven er bijvoorbeeld minder parkeerplaatsen per studentenkamer te worden aangelegd, omdat studenten vaak geen auto hebben.

Studenten kunnen de enquête tot 1 mei invullen. Deelnemers maken kans op een iPad. De resultaten worden eind september gepresenteerd.

Vorige maand ontvingen bijna twintigduizend studenten een brief van DUO met de mededeling dat zij honderden euro’s moeten terugbetalen, omdat zij in 2008 bruto meer hadden verdiend dan 12.916,17 euro. Een jaar eerder overschreden veel minder studenten de regeling, zo’n veertienduizend.

Oppositiepartijen betwijfelden daarop of studenten wel goed waren voorgelicht over de bijverdiengrens. In 2008 gold namelijk niet langer het netto, maar het bruto inkomen als norm. De kamerleden hoorden verhalen over studenten die maar een paar tientjes te veel hadden verdiend, en die nu hun basisbeurs, aanvullende beurs en ov-kaart moeten terugbetalen. Ze vroegen staatssecretaris Zijlstra om een coulanceregeling voor deze studenten, maar die wilde dat niet. Volgens hem was de regeling duidelijk genoeg gecommuniceerd aan de studenten.

GroenLinks-kamerlid Jesse Klaver liet daarop weten van de staatssecretaris te willen horen hoeveel studenten volgens de oude regels wel aan de goede kant van de grens zouden zitten en of hij ten minste voor hen iets zou kunnen betekenen. Samen met Sander de Rouwe (CDA) diende hij een motie in die verder werd gesteund door Pvda, SP, D66, ChristenUnie en de Partij voor de Dieren.