VVD: ‘Verkamering is terecht aan banden gelegd’

Studentenhuisvesting en de groei van de TU zijn terugkerende thema’s in de verkiezingsprogramma’s van Delftse politieke partijen. Een interviewreeks met de lijsttrekkers.

Dimitri van Rijn: “Huisvesting op de campus is vooral een kwestie van het vinden van gemeenschappelijke belangen.” (Foto: Alyssa van Heyst)

VVD-lijsttrekker en voormalig TU-student Dimitri van Rijn diende als militair toen de landelijke politiek een voor hem onbegrijpelijk besluit nam: de verkenningsvliegtuigen van de Nederlandse marine moesten in de verkoop. “We gingen rond die tijd naar Uruzgan, dus er was gewoon informatie nódig vanuit de lucht. Politiek gezien snapte ik die beslissing niet, dus ik dacht: nu ga ik het zelf doen.’ Hij zit nu zo’n zes jaar in de Delftse gemeenteraad.

Jullie hebben plannen voor allerlei vormen van huisvesting. Wat willen jullie doen om het tekort aan studentenkamers te verkleinen?
“Het aantal TU-studenten is de afgelopen paar jaar gegroeid naar 28 duizend. Ik zou het liefst hebben dat al die studenten in Delft wonen, maar dat is een utopie. We moeten dus de oplossing deels zoeken in buurgemeenten. Dat doen we nu al met Rijswijk en Schiedam. Ook willen we studentenwoningen bijbouwen op de campus én willen we zorgen voor een goede verdeling van studenten in Delftse woonwijken. Verkamering is momenteel terecht aan banden gelegd, aangezien er ook ruimte moet zijn voor starters en jonge gezinnen.”

Die grond is van de TU dus zij moet wel meewerken. Hoe wil je de universiteit overhalen om meer te bouwen dan de huidige woningen en eventuele tijdelijke woningen?
“We zijn hierover al met de TU in gesprek en ook zij ziet de noodzaak. Het is vooral een kwestie van het vinden van gemeenschappelijke belangen. De gemeente kan het huisvestingsprobleem niet in haar eentje oplossen en heeft daarbij de hulp van de TU nodig. Andersom kunnen wij de TU weer helpen door bijvoorbeeld meer banen te creëren, zodat afgestudeerde studenten daadwerkelijk in Delft blijven wonen.”

In veel verkiezingsprogramma’s gaat het over de groei van de TU. Hoe zien jullie de toekomst van de universiteit?
“De TU hoort bij Delft, maar we moeten kritischer kijken naar de instroom van studenten, bijvoorbeeld die van buiten de EU. Dat moet landelijk worden opgelost, bijvoorbeeld met een wijziging van beleid. Want als de groei van het studentenaantal zo doorzet lopen we in Delft gewoon spaak. Onze voormalige wethouder Hatte van der Woude, die nu in de Tweede Kamer zit, heeft hier al aandacht voor gevraagd in Den Haag.”

Noem één ding dat jullie het afgelopen jaar hebben bereikt voor studenten of jongeren?
“We zijn in 2020 begonnen met Smart Makers, een concept voor technisch onderwijs dat vmbo, mbo, hbo en universiteit met elkaar verbindt. Uiteindelijk moet er een fysieke plek komen waar middelbare-schoolleerlingen, studenten, docenten en medewerkers van bedrijven elkaar ontmoeten. Daar zouden ze – met moderne machines – aan reële opdrachten kunnen werken, zoals het maken van een tiny house in opdracht van een bedrijf.”

Als ik jou een grote zak geld geef, waar zou je die dan aan uitgeven?
“Ik wil graag de woonlasten verlagen, want Delft is een dure stad om in te wonen. Met woonlasten bedoel ik niet alleen belastingen zoals de afvalstoffenheffing en rioolheffing, maar ook de parkeertarieven. Sommige partijen willen de schuldhulpverlening extra uitbreiden en een armoedebeleid optuigen, maar ik denk dat het beter is om te voorkomen dat mensen de schulden in worden gejaagd. Dat doe je door ervoor te zorgen dat ze meer geld overhouden.”

• Voor deze interviewreeks heeft de redactie van Delta alle deelnemende Delftse politieke partijen benaderd per mail, sms, telefoon, Instagram, LinkedIn en Facebook. Ondanks herhaaldelijke contactpogingen is het niet gelukt om interviews in te plannen met Bij1Delft, Onafhankelijk Delft en Volt. Lees via deze link de verkiezingsprogramma’s van alle deelnemende politieke partijen in Delft.
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl