VVD ongerust over fraude met crèchetoeslag door nepstudenten

Ouders kunnen in theorie onterecht duizenden euro’s aan kinderopvangtoeslag opstrijken, door zich simpelweg in te schrijven bij een universiteit of hogeschool.

Deze studenten studeren wel. (Foto: Connie van Uffelen)

Ouders hebben recht op kinderopvangtoeslag als ze studeren, maar niemand controleert of ze ook echt in de collegebanken zitten. Een bewijs van inschrijving is voldoende, meldt opinieweekblad Elsevier, dat van legaal misbruik spreekt. De VVD wil weten of zulke fraude ook daadwerkelijk voorkomt.

Voor deze vorm van sjoemelen moet je weliswaar eerst collegegeld betalen, maar het kan alsnog behoorlijk lonen, rekent Elsevier voor. Zo heeft een gezin met een werkende vader (36 uur per week, 60 duizend euro jaarsalaris), een studerende moeder en twee kinderen die twee dagen per week naar de crèche gaan recht op 981 euro per maand.

Hoe vaak deze vorm van fraude voorkomt, is niet bekend. Vorig jaar ontvingen zo’n 10 duizend huishoudens kinderopvangtoeslag omdat minstens één van de ouders een studie volgde, maar het is niet na te gaan of dit onterecht was of niet.

De VVD is er niet gerust op en stelt Kamervragen. Drie liberale Kamerleden willen onder meer weten hoeveel terugvorderingen er plaatsvinden en wat er wordt gedaan om deze vorm van fraude te voorkomen. “Is effectieve controle überhaupt mogelijk?”

HOP, Steffi Weber

HOP Hoger Onderwijs Persbureau