VSSD wil ook met ISO in zee

Op woensdag 8 februari heeft de ledenvergadering van de VSSD een motie aangenomen, die moet leiden tot een samenwerkingsverband met het Interuniversitair Studenten Overleg. Deze organisatie vertegenwoordigt samen met de LSVb de studenten in de Studentenkamer, het officiële overlegorgaan met minister Ritzen.

De VSSD denkt op deze manier haar invloed op de landelijke onderwijspolitiek te kunnen verdubbelen. ,,Het ISO en de LSVb voeren dezelfde strijd”, zegt Mark Lepelaar, bestuurslid van de VSSD. ,,Het lijkt ons een goede zaak dat beide partijen in de toekomst mee kunnen profiteren van de kennis die bij ons aanwezig is. Bovendien waren er de laatste tijd teveel kleine ruzies tussen het ISO en de LSVb. Wij hopen een brug te kunnen zijn tussen de twee partijen. Voor de VSSD heeft de samenwerking het voordeel dat zij haar ideeën op een extra manier kwijt kan.”

De VSSD is de grootste vereniging voor studentenbelangen van Nederland en daarmee een belangrijk lid van de LSVb, wat ook af te lezen is aan het grote aantal Delftenaren in de werkgroepen van de vakbond. Daar zal volgend Lepelaar geen verandering in komen. ,,Het is niet uit onvrede over de LSVb, dat we met het ISO willen gaan praten.”

De stap is veel eerder een landelijke uitbreiding van het zogeheten Delfts Overleg, het plaatselijke samenraapsel van studenten met verschillende achtergronden die de afgelopen jaren toch met succes actie gevoerd hebben. Het toekomstige overleg tussen VSSD en ISO zal op dezelfde pragmatische basis moeten plaatsvinden. Lepelaar denkt dan ook niet dat dit zoveelste lijntje in de kluwen van samenwerkingsverbanden zal smoren in bureaucratie en mooie woorden. ,,Wat we nodig hebben is gezond boerenverstand. We hebben het over overleg op z’n Delfts”, aldus Lepelaar. (M.P.)

Michael Persson

De VSSD-caravan waarmee de studentenbond vorig jaar nieuwe leden wierf

De VSSD slaat de vleugels uit. De Delftse behartiger van studentenbelangen wil op korte termijn een samenwerkingsverband aangaan met het ISO, de overkoepelende organisatie van partijen zoals de ORAS. De VSSD wil op die manier in de toekomst zowel via de LSVb, waarvan zij lid is, als via het ISO invloed uitoefenen op de landelijke studentenpolitiek.

Michael Persson

De VSSD-caravan waarmee de studentenbond vorig jaar nieuwe leden wierf